Photography as a process: the experience in a photography workshop with young people from Badalona (Barcelona, Spain)
Abstract
Within the framework of the Secondary School Accompaniment Program of the Social Space of Llefi à, Badalona (Barcelona, Spain), I carried out a photography workshop whose main objective was to allow young people to experiment with the photographic image and build personal visual narratives. This proyect proposes to understand the photographic experience as a process and not only as an aesthetic result. The article aims to account for the methodology used in the collaborative construction of a workshop and, this way, narrate the dynamics, encounters and links that can be generated from the photographic learning and the resulting images.
References
Augustowsky, G. (2011). Imagen y enseñanza, educar la mirada. En G. Augustowsky,
Massarini y S. Tabakman (Eds.), Enseñar a mirar imágenes en la escuela (pp. 68-84). Buenos Aires: Tinta Fresca Ediciones.
Bach, H. (2007). Composing a Visual Narrative Inquiry. En D.J Clandinin (Ed.) Handbook of narrative inquiry: mapping a methodology, (pp.280- 307). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Barthes, R. (1999). La cámara lúcida. Barcelona: Paídos
Barone, T y Eisner, E. (2012). Arts Based Research. London: SAGE.
Bernard, C. (2000). Da relaçâo como saber. Porto Alegre, Brasil: Artes Médicas.
Collier, J. y Collier, M. (1986). Visual Antropology: photography as a research method. Alburquerque: University of New Mexico Press.
Corredor-Álvarez, F. e Iñiquez, L. (2016). La foto-provocación como método. Su aplicación en un estudio de la autonomía en personas con diagnóstico de Trastorno Mental Severo. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, (35), pp. 175-204.
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós.
Dubois, P. (1986). El acto fotográfi co: de la representación a la recepción. Barcelona: Paidós.
Flusser, V. (1990). Hacia una fi losofía de la fotografía. México: Trillas.
Harper, D. (2002). Talking about pictures: A case for photo elicitation. Visual Studies, 77 (1), pp. 13-26.
Hernández, F. (2011). Pensar la relación pedagógica en la universidad desde el encuentro entre sujetos, deseos y saberes. Barcelona: Universitat de Barcelona. Depósito Digital.
Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, (26), pp. 85-118.
Hernández, F. y Tort, A. (2009). Cambiar la mirada sobre el fracaso escolar desde la relación de los jóvenes con el saber. Revista Iberoamericana de Educación, (49).
Joly, M. (2003). La imagen fi ja. Buenos Aires: La marca. (2009). Introducción al análisis de la imagen.Segunda Edición. Buenos Aires: La marca.
Longás Mayayo, J., Longás Mayayo, E., Hernández Morlans, T. y Vinagre, E. (2015). Éxito escolar y corresponsabilidad educativa: evaluación del programa de acompañamiento al éxito educativo de la Fundación Catalunya-La 83 año 7 (n°10) 2018, ISSN: 2305 – 7467 Pedrera. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, (60), pp. 11-27.
Marín, R. (2005). La "investigación educativa basada en las artes visuales" o "arteinvestigación educativa". En Marín Viadel, R. (Ed.) Investigación en educación artística, (pp. 223-274). Granada, España: Universidad de Granada.
Marín, R. y Roldán, J. (2010). Photo essays and photographs in visual arts-based educational research. International Journal of Education through Art, 6(1), pp. 7-23.
Marín, R. y Roldán, J. (2012). Metodologías artísticas de investigación en educación. Archidona, España: Ediciones Aljibe
Marín, R. Roldán, J. (2014). 4 instrumentos cuantitativos y 3 instrumentos cualitativos en Investigación Educativa basada en las Artes Visuales. En Marín Viadel, R., Roldán, J. y Pérez Martín, F. (Eds.). Estrategias, técnicas e instrumentos en Investigación basada en Artes e Investigación Artística [Strategies, techniques and instruments in Arts based Research and Artistic Research]. Granada, España: Universidad de Granada.
Mesías, J. (2012). "Fotografía y educación en las artes visuales: el fotoactivismo educativo como estrategia docente en la formación del profesorado" (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Andalucía, España.
Noland, C. (2006). Auto-photography as research practice: Identity and self-esteem research. Journal of Research Practice, 2(1), M1. Recuperado de http://jrp.icaap.org/index.php/jrp/article/view/19/65
Peña Sánchez, N. (2014). La fotografía como imagen sensorial. Recuerdos invisibles para una interpretación visual. Tercio Creciente, (5), pp. 27- 36.
Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. México, D.F: Alfaguara.
Tisseron, S. (2000). El misterio de la cámara lúcida: fotografía e inconsciente. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Viñuales, D. (2016). El camino de la fotología: de las fototerapias a la fotología.
Wang, C y Burris, M. (1997). Photovoice: Concept, methodology and use for participatory needs assessment. Health and education behavior, 24(3), pp. 369-387. Recuperado de <http://deepblue.lib.umich.edu/
Downloads
Copyright (c) 2018 Conexión
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.