Concentration of Media or Concentration of Topics In Peruvian Digital Journalism. A Quantitative Approach to the Problem

  • Miguel Sánchez Flores Pontificia Universidad Católica del Perú

    Periodista, escritor y docente universitario. Licenciado en periodismo y magíster en Historia del Arte y Curaduría, ambos grados otorgados por la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). Estudios de Literatura en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Actualmente, doctorando de Literatura Hispanoamericana en la PUCP. Ha desarrollado investigaciones sobre educación, periodismo digital y arte peruano contemporáneo, y forma parte del grupo de investigación Comunicación y Subjetividades, que busca observar y problematizar las diferentes subjetividades en el arte, las culturas digitales, el activismo ciudadano, las industrias culturales y la comunicación en los márgenes en contextos de globalización, neoliberalismo y posconflicto. Ha publicado el libro de cuentos Ciudades vencidas (Animal de Invierno, 2016) y la novela Secta Pancho Fierro (Planeta, 2017), con la cual obtuvo el 8vo. Premio de Novela Breve de la Cámara Peruana del Libro.

Keywords: Journalism, Peruvian press, Digital journalism, Media conglomerates, Journalistic content

Abstract

This article presents some of the main findings of the research project “Concentration of media or concentration of topics in Peruvian journalism? An analysis of the contents of the 3 news websites in Peru (El Comercio, La República and Radio Programas del Perú), whose objective was to analyze the work of producing their own content in three of the most important digital newsrooms of the country and, with it, verify the variety of information that exists inside the Peruvian digital journalism market. Likewise, the text presents the proposed methodology and analyzes the results of the research, making special emphasis on two of the four study categories: “sections” and “sources of origin”. The investigation reveals if in Peru, we not only attend a media concentration in the printed sector, where the El Comercio Group handles close to 80% of the national circulation market, but also exists a concentration of topics in which the main digital media “compete” for the audience using the same content and the same strategies for it.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Sánchez Flores, M. (2019). Concentration of Media or Concentration of Topics In Peruvian Digital Journalism. A Quantitative Approach to the Problem. Conexión, (11), 39-58. https://doi.org/10.18800/conexion.201901.002