Television fiction on YouTube, edutainment for Comprehensive Sexuality Education in times of pandemic

  • Adriana Carolina Batista Rangel Universidad del Norte

    Comunicadora Social y Periodista de la Universidad de Cartagena, Colombia. Magister en Comunicación de la Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia. Su más reciente publicación es: Batista Rangel, A. y Vega-Casanova, J. (2023). El género como determinante en las estrategias de Edu-entretenimiento para transformar cogniciones sobre sexualidad en la población adolescente. En: J. M. Pereira y G. E. Gutiérrez (eds.). Comunicación, información y lenguajes en tiempos de pandemia. Cátedra Unesco de Comunicación 2020. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

  • Jair Vega Casanova Universidad del Norte
  • Alicia Camelo Guarín Escuela Militar de Cadetes General José María Córdoba

    Doctora en Ciencias Sociales de la Universidad del Norte, Comunicadora Social y Magister en Gerencia de la Comunicación. Docente universitaria en pregrado y maestría en el área de metodología de la investigación científica y organizacional. Actualmente trabaja adicionalmente como docente en la Maestría en educación en la Universidad Autónoma del Caribe y es Investigadora Junior del Grupo de Investigación en Desarrollo Humano GIDHUM de la Universidad del Norte y del Grupo de Investigación en Ciencias Militares de la ESMIC, en Colombia. Sus publicaciones se pueden consultar en ResearchGate y Google Académico.

Keywords: Edutainment, Television Fiction, Comprehensive Sexuality Education (CSE), Sexual and Reproductive Health (SRH), Sexual and Reproductive Human Rights (SRHR), Adolescents and Youth

Abstract

This paper shows the results of the use of television fiction for Comprehensive Sexuality Education in times of confinement. A post-test adapting the "Questionnaire for the evaluation of Knowledge, Attitudes and Practices related to sexual activity, HIV, VTP and GBV" was applied to 80 adolescents (15-17 years old), 41 had watched on YouTube 20 chapters of the fiction series on sexual and reproductive human rights and sexual and reproductive health "Revela2" and 39 constituted the control group. When comparing means by groups, significant differences were found. The intervention group had greater knowledge about HIV, more favorable attitudes towards the use of the emergency pill, more favorable attitudes towards sexual diversity, and greater perception of self-efficacy in making decisions about romantic and sexual relationships. The control group had more favorable attitudes towards adolescent sex, condom use and early HIV diagnosis.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Batista Rangel, A., Vega Casanova, J., & Camelo Guarín, A. (2024). Television fiction on YouTube, edutainment for Comprehensive Sexuality Education in times of pandemic. Conexión, (22), 133-158. Retrieved from https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/29242