Law students’ past and its relevance for legal education

Authors

  • Fernando Del Mastro Puccio Pontificia Universidad Católica del Perú (Perú) https://orcid.org/0000-0003-1599-7598

    Profesor asociado e investigador en la Facultad de Derecho de la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP), donde ocupa el cargo de coordinador del Área de Ética y Responsabilidad Profesional y del curso Derecho y Psicología. También es responsable de la Oficina de Ética y Bienestar de la Facultad de Derecho de la PUCP. Máster en Derecho por la Universidad de Duke como becario Fulbright y máster en Estudios Teóricos en Psicoanálisis en la PUCP. Actualmente, es estudiante del Doctorado en Estudios Psicoanalíticos por la PUCP con un proyecto de tesis que explora cómo, a través relación docente-estudiante, los estudiantes de derecho construyen saberes acerca de la regulación. Certificado por la American Management Association para aplicar el Myers & Briggs Type Indicator. Abogado por la PUCP. Código ORCID: 0000-0003-1599-7598. Correo electrónico: fdelmastro@pucp.pe

DOI:

https://doi.org/10.18800/derechopucp.202001.013

Keywords:

Legal education, Regulatory self, Regulatory ethos, Relational dinamics, Regulation, Psychoanalysis, Ethics, Hidden curriculum, Competencies, Skills

Abstract

In this paper we conduct a qualitative analysis of law students’ experiences with authorities when they were high school students. Through a psychoanalytical framework, we seek to understand the relational dynamics underlying those experiences and their possible impact in the construction of the law students’ «regulatory self», that is, in the way they live within regulatory systems. Then we explore the different manners in which that past could be present in the way law students live legal education and then their profession. Finally, we suggest diverse attitudes that law schools’ authorities, professors and students can develop in order to avoid authoritarian relational dynamics and to construct a «regulatory ethos» which can contribute to the growth of students’ «regulatory self».

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-05-29

How to Cite

Del Mastro Puccio, F. (2020). Law students’ past and its relevance for legal education. Derecho PUCP, (84), 393–442. https://doi.org/10.18800/derechopucp.202001.013

Issue

Section

Interdisciplinary