Using Gender to Critique the Law

Authors

  • Marisol Fernández Revoredo Pontificia Universidad Católica del Perú

DOI:

https://doi.org/10.18800/derechopucp.200601.016

Keywords:

Gender Perspective, Feminist Critique, Law and Gender, Legal Education, Traditional Legal Structures, Social Change

Abstract

The eradication of gender-based stereotypes and discriminatory practices is a fundamental social commitment. One of the measures to achieve this objective is found in education. Therefore, this article emphasizes the relevance of incorporating the gender perspective in the study and teaching of law, using this approach as a critical tool to question traditional legal structures. In this context, it is essential to examine the manner in which the gender perspective affects the laws and legal system, particularly in those areas of law that are of critical importance, such as constitutional, labor, family, and criminal law. It is therefore proposed that legal education should include a gender perspective, which will enable future professionals to comprehend and address gender inequalities in Peruvian legislation, thereby facilitating significant transformations in the legal field. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartlett, K. (1990). Feminist Legal Method. Harvard Law Review, 103, 829-887.

Bodelón, E. (1998). La igualdad y el movimiento de mujeres: propuestas y metodología para el estudio del género (Documento de Trabajo nº 148). Universitat Autónoma de Barcelona.

Cornejo Chavez, H. (1991). Derecho familiar peruano (Tomo I, 8ª ed.). Librería Studium S. A.

Facio, A. (1992). Cuando el género suena cambios trae: Metodología para el análisis de género del fenómeno legal (1ª ed.). ILANUD.

Facio, A. (2000). Metodología para el análisis de género del fenómeno legal. En A. Facio y L. Fries (Eds.), Género y Derecho (pp. 99-136). LOM Ediciones.

Gilligan, C. (1994). La moral y la teoría: Psicología del desarrollo femenino. Fondo de Cultura Económica.

Jaramillo, I. C. (1999). La crítica feminista al Derecho. Estudio preliminar. En Género y teoría del Derecho (pp. 26-65). Siglo del Hombre Editores.

Kohen, B. (2000). El feminismo jurídico en los países anglosajones: el debate actual. En H. Birgin (Comp.), El Derecho en el género y el género en el Derecho (pp. 73-105). Editorial Biblos.

Legarde y de los Ríos, M. (2003). Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. Universidad Autónoma de México.

MacKinnon, C. (1984). Diferencia y dominio: sobre la discriminación sexual. En M. Navarro y C. Stimpson (Comp.), Sexualidad, género y roles sexuales (pp. 77-101). Fondo de Cultura Económica.

Morales Luna, F. (2005). Cambios en Derecho, cambios en su enseñanza. Derecho PUCP, 58, 433-452. https://doi.org/10.18800/derechopucp.200501.016

Olsen, F. (2000). El sexo del Derecho. En A. Ruiz (Comp.), Identidad femenina y discurso jurídico (pp. 25-43). Editorial Biblos.

Rodríguez, M. (1999). Diseño institucional, presidencialismo y parlamentarismo, hay alguna diferencia… para las mujeres. En A. Facio y L. Fries (Eds.), Género y Derecho (pp. 289-323). LOM Ediciones.

Ruiz, A. (2000). De las mujeres y el Derecho. En A. Ruiz (Comp.), Identidad femenina y discurso jurídico. Editorial Biblos.

Smart, C. (2000). La teoría feminista y el discurso jurídico. En H. Birgin (Comp.), El Derecho en el género y el género en el Derecho (pp. 31-71). Editorial Biblos.

West, R. (1999). Género y teoría del Derecho. Siglo del Hombre Editores.

Published

2006-12-01

How to Cite

Fernández Revoredo, M. (2006). Using Gender to Critique the Law. Derecho PUCP, (59), 357–369. https://doi.org/10.18800/derechopucp.200601.016