The Design of Memories. Art and Technology for Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.202401.A002Keywords:
Arts-Based Research, Teacher Education, Art Installations, Museums, Sound ArtAbstract
We present an artistic research developed with university students. Under the theme of memories and the idea “Machines have memory, people have memories”, an exhibition was presented at the Computer Museum with the title “The design of memories”, with 22 artistic installations made by students, establishing a dialogue with the museum’ collection. The research seeks pedagogical alternatives from art education, incorporating approaches that investigate social, political and cultural aspects, such as museums, as well as collective creation formats. It is presented as a case study, incorporating teaching narratives, questionnaires, and Arts-Based Research. The positive evaluation of the exhibition leads us to consider this activity as an enriching model in artistic and heritage education, promoting creativity and collaborative work.
Downloads
References
Alegría, L., Acevedo, P., & Rojas, C. (2018). Patrimonio cultural y memoria. El giro social de la memoria. Revista Austral de Ciencias Sociales, (34), 21-35. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2018.n34-03
Álvarez-Uria A., Garay B., & Vizcarra M. T. (2022). Las instalaciones artísticas en educación infantil: Experiencias lúdicas y performativas. Arte, Individuo y Sociedad, 34(3), 891-910. https://doi.org/10.5209/aris.76087
Atkinson, D. (2017). Without Criteria: Art and Learning and the Adventure of Pedagogy. The International Journal of Art and Design Education, 36(2), 141-152. https://doi.org/10.1111/jade.12089
Barthes, R. (2009). La cámara lucida. Nota sobre la fotografía. Paidós.
Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Ítaca.
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Paidós.
Duncum, P. (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education through Rhizomatic Structures. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(3), 47-64. https://doi.org/10.18039/ajesi.66849
Fontal, O., Martínez-Rodríguez, M., Ballesteros-Colino, T., & Cepeda, J. (2021). Percepciones sobre el uso del patrimonio en la enseñanza de la Educación Artística. Un estudio con futuros profesores de Educación Primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.3), 67–86. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91269
Freire, E., Franco Vázquez, C., & Rajal Alonso, C. (2021). Contramapas del Camino. Memorias del habitar. Arte y Políticas de Identidad, 24, 49–72. https://doi.org/10.6018/reapi.484741
Hamlin, J., & Fusaro, J. (2018). Contemporary Strategies for Creative and Critical Teaching in the 21st Century. Art Education, 71(2), 8-15. https://doi.org/10.1080/00043125.2018.1414529
Han, B. C. (2021). No-cosas: quiebras del mundo de hoy. Taurus.
Hervás Asins, L. (2014). Iniciativas didácticas para el acercamiento en los centros educativos de propuestas sobre arte objetual. Educación Artística: Revista de Investigación, 5, 81-93. https://doi.org/70.7203/eari.5.3553
Huerta, R. (2011). Maestros, museos y artes visuales. Construyendo un imaginario educativo. Arte, Individuo y Sociedad, 23(1), 55-72. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2011.v23.n1.5
Huerta, R. (2022). La Memoria. Investigación Basada en las Artes para la formación del profesorado. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 27-45. https://doi.org/10.5209/aris.70081
Huerta, R. & Alonso Sanz, A. (2022). Mujeres artistas en la formación del profesorado. Un estudio interseccional en la Universitat de València. Estudios Pedagógicos, 48(1), 149-169. https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000100149
Huerta, R., & Monleón, V. (2022). Motivos visuales en el cine Disney. Retórica de la imagen como mediación educativa para la inclusión. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 17, 49-60. https://doi.org/10.5209/arte.76274
Latouche, S. (2016). Hecho para tirar: La irracionalidad de la Obsolescencia Programada. Octaedro.
Le Goff, J. (1991). El orden de la memoria. El tiempo como imaginario. Paidós.
Lucas, L., Trabajo, M., & Borghi, B. (2020). El museo como laboratorio escolar. Análisis de buenas prácticas. Arte, Individuo y Sociedad, 32(2), 299-317. https://doi.org/10.5209/aris.63288
Marzo, J. L. (2021). Las videntes: Imágenes en la era de la predicción. Arcadia/Atmarcadia.
McGarrigle, J. G. (2018). Getting in tune through arts-based narrative inquiry. Irish Educational Studies, 37(2), 275-293. https://doi.org/10.1080/03323315.2018.1465837
Munari, B. (2019). Artista y diseñador. Gustavo Gili.
Navarro Espinach, G. (2022). Alfabetos e Investigación Basada en las Artes. [Tesis doctoral, Universidad Miguel Hernández]. Repositorio de la Universidad Miguel Hernández. https://hdl.handle.net/11000/28998
Ozcam, I., & Kayan, H. Z. (2022). Learning from Experience: Installation Art in Design Education, Online Journal of Art And Design, 10(3), 150-165. http://adjournal.net/articles/103/10310.pdf
Panciroli, C. (2016). Los bienes culturales como patrimonio educativo. Educación Artística: Revista de Investigación, 7, 86-99. https://doi.org/10.7203/eari.7.8158
Parikka, J. (2018). Antropobsceno. Remediables: Centro de Cultura Digital.
Ramon, R., & Alonso-Sanz, A. (2022). La deriva paralela como método en la investigación basada en las artes. Arte, Individuo y Sociedad 34(3), 935-954, https://doi.org/10.5209/aris.76203
Ramón-Verdú, A. J., Villalba-Gómez, J. V., & Boj-Pérez L. (2022). Análisis factorial sobre la formación creativa recibida en estudiantes universitarios. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 26(1), 259-279. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i1.17718
Salido López, P. V. (2020). Metodologías activas en la formación inicial de docentes: Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) y educación artística. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(2), 120-143. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.13565




