Itineraries, milestones and catalysts associated with the emergence of talent of professors

Authors

  • María Caridad García-Cepero Pontificia Universidad Javeriana
    Doctora en Psicología Educativa por la Universidad de Connecticut y profesora asociada ala Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Javeriana. Dirección postal: Facultad de Educación, Pontificia Universidad Javeriana Cra. 7 No. 40-62 Edif. 25, Bogotá. Contacto: maria.caridad@javeriana.edu.co
  • Félix Antonio Gómez-Hernández Pontificia Universidad Javeriana
    Magíster en Educación y profesor asistente en la Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá. Contacto: felixantoniogh@gmail.com
  • Darcy Milena Barrios-Martínez Pontificia Universidad Javeriana
    Magíster en Educación y profesora de cátedra en la Facultad de Educación de la PontificiaUniversidad Javeriana de Bogotá. Dirección postal: Calle 51 sur # 36-71, Bogotá, Colombia. Contacto: milebama17@yahoo.com
  • Andrea Santamaría Pontificia Universidad Javeriana
    Licenciada en Pedagogía Infantil por la Pontificia Universidad Javeriana. Contacto: a-santamaria@javeriana.edu.co
  • Laura Estefanía Castro Fajardo Pontificia Universidad Javeriana
    Estudiante de Licenciatura en Pedagogía Infantil y Licenciatura en Lenguas Modernas de la Pontificia Universidad Javeriana. Contacto: lcastrof@javeriana.edu.co
  • Andrea Sánchez Vallejo Pontificia Universidad Javeriana
    Magíster en Educación y profesora de cátedra en la Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá. Contacto: asanchezv@javeriana.edu.co.
  • Zulma Patricia Zuluaga Ocampo Pontificia Universidad Javeriana
    Magíster en Lingüística Española del Instituto Caro y Cuervo y profesora asistente de la Facultadde Educación de la Pontificia Universidad Javeriana. Contacto: zzuluaga@javeriana.edu.co

DOI:

https://doi.org/10.18800/psico.201601.004

Keywords:

gifted teachers, education, educational quality, exceptional teaching, case study, ICT

Abstract

This document presents the results of the exploration and contextualization phase of the project “Rutas de emergencia del talento docente, estudio de casos en maestros con un uso sobresaliente de las TIC” (“Teaching talent emergency paths, case study in teachers with outstanding use of ICTs”). It is a mixed sequential explicative study. The first phase clas- sifies participants utilizing a multiple correspondence analysis. The second phase performs and analyzes three different interviews to nine teachers, utilizing the Gagné model (2009, 2015) to analyze content. This phase identifies itineraries, figures, and significant events in the participants’ histories, which can understand the emergence of teaching talent in the Colombian context.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2016-06-01

How to Cite

García-Cepero, M. C., Gómez-Hernández, F. A., Barrios-Martínez, D. M., Santamaría, A., Castro Fajardo, L. E., Sánchez Vallejo, A., & Zuluaga Ocampo, Z. P. (2016). Itineraries, milestones and catalysts associated with the emergence of talent of professors. Revista De Psicología, 34(1), 85–115. https://doi.org/10.18800/psico.201601.004

Issue

Section

Articles