Between art and communication: a closer look to the first peruvians posters

  • Miguel Sánchez Flores Pontificia Universidad Católica del Perú

    Periodista, escritor y docente universitario. Licenciado en periodismo y magíster en Historia del Arte y Curaduría, ambos grados otorgados por la PUCP. Siguió estudios de Literatura en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Cuenta con experiencia en creación, edición y producción de contenidos para medios impresos y digitales. Ha publicado el libro de cuentos Ciudades vencidas (Animal de Invierno, 2016) y la novela Secta Pancho Fierro (Planeta, 2017).

Keywords: Posters graphic design, Art, Communication, Advertising

Abstract

The present article is an approximation to the first stage of the development of the Peruvian posters of the late fifties and sixties. The text is questioned on the two dimensions with which these first posters are born: communication and art, and also on the attempt to match precisely its esthetic dimension with its informative and commercial function. The text also identifies many of the first exponents, renowned graphic artists, who found in the design of posters, covers and commercial logos a space not only to develop their artistic practice but also a source of habitual income. Precisely, the article question those two dimensions —which do not seem to be faced in the beginning— and which agree favorably in the development of advertising graphics and also of Peruvian art. Finally, the article asks about the function of the poster and poses the hypotheses about what makes a poster transcend its informative function and make it remain in time as an object of collectible art, as happened with some of these first Peruvian posters.

References

Acha, J. (1988). Introducción a la teoría de los diseños. México, D. F.: Trillas.

Adorno, T. y Horkheimer, M. (1998). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta.

Flores-Hora, D. (2007). Un cartel que habla. Encuentros y cercanías entre el afiche peruano de SINAMOS y el afiche chileno de Unidad Popular. Escuela de Marte. Recuperado de http://escuela-de-marte.blogspot.pe/2007/03/sobre-el-afiche-en-latinoamrica. html

Groys, B. (2016). Volverse público: las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra.

Joly, M. (2003). La imagen fija. Buenos Aires: La Marca.

Lauer, M. (1968). Afiche. Oiga, 287, 20.

Lauer, M. (1976). Introducción a la pintura peruana del siglo XX. Lima: Mosca Azul.

Lauer, M. (2014). Arte y reforma agraria. Texto inédito.

Munive, M. (2001). Apuntes para una historia del diseño gráfico en Lima. El lápiz bien temperado. Diseño gráfico de la década del 60. Lima: Universidad Ricardo Palma.

Ramírez, M. y Marquina, O. (2016). Comunicación y diseño en la prensa impresa. Lima: Fondo Editorial de la PUCP.

Ricard, A. (1987). Hablando de diseño. Barcelona: El hogar del libro.

Roca Rey, C. (2016). La propaganda visual durante el gobierno de Juan Velasco Alvarado (1968-1975). Lima: Instituto Francés de Estudios Andinos - Instituto de Estudios Peruanos.

Sontag, S. (1970). El afiche: publicidad, arte, instrumento político y mercancía. The Art of Revolution: 96 Posters from Cuba. Nueva York: McGraw-Hill, 1970. Recuperado de http://www.tallercfilpe.com.ar/2013/images/stories/taller1/lecturas/10_El_afiche_Susan_Sontag.pdf

Torres, M. (2005). 20 preguntas a Claude Dietrich. Proteínas en la web. Recuperado de http://proteinasenlaweb.blogspot.pe/2009/01/20-preguntas-claude-dieterich.html

Tubau, I. (1987). Dibujando carteles. Creación y realización de posters publicitarios. Barcelona: Ediciones CEAC.

Villacorta, J. y Hernández, M. (2002). Franquicias imaginarias: las opciones estéticas en las artes plásticas en el Perú de fin de siglo. Lima: Fondo Editorial de la PUCP.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Sánchez Flores, M. (2017). Between art and communication: a closer look to the first peruvians posters. Conexión, (7), 48-59. https://doi.org/10.18800/conexion.201701.003