The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject

  • Sophia Gómez Cardeña Pontificia Universidad Católica del Perú

    Sophia Gómez Cardeña es licenciada en Psicología y magíster en Estudios de Género por la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP), y docente contratada del Departamento de Psicología de esa universidad. Trabaja como investigadora independiente en temas de género y salud mental. Es integrante del Laboratorio Iberoamericano para el Estudio Sociohistórico de las Sexualidades (Red LIESS). Ha publicado en la revista Anthropía (2018) y es autora de la investigación Políticas, prácticas y retos para la inclusión de la diversidad LGBTIQ en tres centros laborales de Lima Metropolitana, texto publicado por la ONG Presente(2019). Ha sido ponente en el IV Congreso Internacional sobre Estudios de Diversidad Sexual en Iberoamérica, organizado por la Universidad Nacional Autónoma de México en el 2018, y en las Jornadas de Investigaciones Feministas y de Género 2017, a cargo de FLACSO Ecuador.

Keywords: Black Swan, Structural violence, Symbolic violence, Motherhood, Body, Recognition

Abstract

The aim of this paper is to analyze the film Black Swan (2011), directed by Darren Aronofsky, in order to understand the identity construction of a subject crossed by multiple violence: Nina, the ballet dancer. For this purpose, the analysis will focus on the relationship of the following concepts: the processes of recognition, the dynamics of power and violence, and the experience of motherhood. It is concluded that Nina’s character suffers a double violence. The first one is linked to a patriarchal scheme of structural violence towards women and the feminine and the second one is related to an intimate and symbolic violence: the fusion and lack of recognition of her as a human being separated from her mother.

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How to Cite
Gómez Cardeña, S. (2019). The Pathway of Black Swan: Violence and Construction of the Subject. Conexión, (12), 39-54. https://doi.org/10.18800/conexion.201902.003