#Digital Culture: Reflections on Contemporary Political Consumption

  • Lucrecia Taricco Instituto de Investigaciones Psicológicas (IIPsi)

    Licenciada en Comunicación Social por la Universidad Nacional de Córdoba (UNC), Argentina, y becaria doctoral SCyT-UNC. Se desempeña como investigadora en el Instituto de Investigaciones Psicológicas (UNC-CONICET) de Argentina. Se encuentra realizando el doctorado en Estudios Sociales de América Latina. Su línea de trabajo en comunicación y cultura está enfocada en las prácticas culturales de consumos de información política digital de las juventudes en particular y la ciudadanía en general.

    lutaricco@mi.unc.edu.ar

  • A. Pamela Paz García Universidad Nacional de Córdoba

    Doctora en Estudios Sociales de América Latina y magíster en Sociología por la Universidad Nacional de Córdoba (UNC), Argentina. Se desempeña como investigadora en el Instituto de Investigaciones Psicológicas, la UNC y el CONICET, Argentina. Su línea de trabajo incluye el análisis de procesos mediatizados de información política, consumo ideológico y dinámica psicosociocomunicativa de la opinión pública, y recurre a metodologías mixtas.

    pamela.pazgarcia@conicet.gov.ar

Keywords: Facebook / communication, Internet, digital culture, ideological consumption, politics, Facebook

Abstract

In everyday life context, inscribed in the cultural battlefield of the material and symbolic (hyper)mediations of the Internet, we are interested in critically reflecting on the approach to cultural practices of digital consumption. Inside the political communication field, we observe that today multiple phenomena are embedded in the daily configuration of these practices, which lead us to rethink the role of traditional audience measurements and statistics, to the use of big data and algorithms, different political-cultural outlooks of audiences, challenged by a global crisis in the subject of cybersecurity. Among other conditions of going digital, we will thus understand such contemporary consumption as an issue concerning political power, taking into account its ideological dimension.

Downloads

Download data is not yet available.
How to Cite
Taricco, L., & Paz García, A. P. (2020). #Digital Culture: Reflections on Contemporary Political Consumption. Conexión, (14), 23-37. https://doi.org/10.18800/conexion.202002.001