Tempestad en los Andes (Wiström, 2014): On the Construction of the “Victim” Figure in a Documentary About Post-Conflict Peru

Authors

  • Luis Mauricio Leyva Morillas Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú https://orcid.org/0009-0007-1631-3756

    Docente de Historia en instituciones de educación superior. Licenciado en Historia por la Pontificia Universidad Católica del Perú, con estudios culminados en la maestría en Historia Intelectual por la Universidad Nacional de Quilmes, Argentina. Cuenta con estudios de posgrado en gestión cultural y mundo editorial. Ha publicado los artículos «Notas para un estudio del discurso de la fidelidad en la corte de Lima durante la guerra de sucesión española» y «Carlos Iván Degregori: apuntes sobre la construcción autoral de un científico social en la prensa peruana (1980-1984)» en obras colectivas de Argentina y el Perú, respectivamente.
    Leyva.luis@pucp.edu.pe

DOI:

https://doi.org/10.18800/conexion.202501.006

Keywords:

Tempestad en los Andes, Documentary, Victim, Memory studies, Internal armed conflict

Abstract

The present article aims to analyze the construction of the figure of the “victim” in the documentary Tempestad en los Andes, directed by Mikael Wiström (2014). It argues that the portrayal of Josefin La Torre as a “victim” is a deliberate operation by the director, who employs a range of audiovisual techniques—such as close-up shots emphasizing facial expressions and gestures—to shape her as such. This construction seeks to generate empathy from the audience to support the memory of “good remembrance”, promoted by Wiström.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-07-15

How to Cite

Leyva Morillas, L. M. (2025). Tempestad en los Andes (Wiström, 2014): On the Construction of the “Victim” Figure in a Documentary About Post-Conflict Peru. Conexión, (23), 167–196. https://doi.org/10.18800/conexion.202501.006