Self-regulation and corporate compliance programs on advertising and consumer protection

Authors

  • Javier Mihail Pazos Hayashida Pontificia Universidad Católica del Perú (Perú) https://orcid.org/0000-0002-3516-2603

    Doctor en Ciencias Jurídicas y Políticas por la Universidad Pablo de Olavide (España). Máster en Economía y Derecho del Consumo por la Universidad de Castilla - La Mancha (España). Magíster en Gerencia Social por la Pontificia Universidad Católica del Perú y abogado por la misma casa de estudios. Profesor principal de la Facultad de Derecho de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Coordinador del Grupo de Investigación de Derecho Privado y Mercado. Ha sido miembro de la Comisión de Protección al Consumidor del Indecopi en Lima Norte y presidente de la Comisión de Fiscalización de la Competencia Desleal de dicha institución.
    Código ORCID: 0000-0002-3516-2603. Correo electrónico: japazos@pucp.edu.pe

  • Andrea Belén Vega Talledo Pontificia Universidad Católica del Perú (Perú) https://orcid.org/0000-0002-4481-9873

    Abogada por la Pontificia Universidad Católica del Perú con título de segunda especialidad en Derecho Público y Buen Gobierno por la misma casa de estudios. Miembro del Grupo de Investigación de Derecho Privado y Mercado. Especialista legal de la Comisión de Fiscalización de la Competencia Desleal del Indecopi.
    Código ORCID: 0000-0002-4481-9873. Correo electrónico: andrea.vegat@pucp.pe

DOI:

https://doi.org/10.18800/derechopucp.202002.006

Keywords:

Self-regulation, Compliance programs, Advertising, Consumer protection, Conflict prevention, Corporate compliance

Abstract

The purpose of this paper is to provide an approach to self-regulation in commercial matters and, specifically, to the self-regulation systems on advertising and consumer protection in Peru. Particularly, the article analyzes the recent adoption of the Supreme Decree N° 185-2019-PCM, Regulation that promotes and regulates the voluntary implementation of regulatory compliance programs on consumer protection and advertising. In this sense, the objectives compliance programs seek to achieve are highlighted and the guidelines to be followed are addressed so that their implementation within a corporation is truly effective, particularly in terms of advertising and consumer protection. Finally, advantages and disadvantages of self-regulation systems are developed and it is concluded that the adoption of compliance programs is positive for consumers, the private sector and authorities.

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Published

2020-11-26

How to Cite

Pazos Hayashida, J. M., & Vega Talledo, A. B. (2020). Self-regulation and corporate compliance programs on advertising and consumer protection. Derecho PUCP, (85), 175–202. https://doi.org/10.18800/derechopucp.202002.006

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