Teacher’s perception on good practices with a mobile application for teaching mathematics
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.201801.005Keywords:
Technology and Education, Educative Technology, Mathematics and Teaching of MathematicsAbstract
This study aims to identify public schools teacher’s perceptions of the Good Teaching Practices, especially the use of technology in the classroom. Additionally, the study identify teacher’s perception concerning the use of a mobile app to teach mathematics. The study begins with a theoretical review that delimit the concept.
From this review, an interview guide was designed to identify teacher’s perceptions of good teaching practices and the use of technologies in the classroom. The results suggests that teachers identify Good Teaching Practices in a conceptual approach, but not in a practical approach. In addition, they acknowledge the benefits of technologies for their teaching practices, recognizing the importance for teaching mathematics.
Downloads
References
Abdoulaya, A. (2003). Conceptualisation et dissemination des «bonnes pratiques» en éducation: essai d’une approche internationale à partir d’enseignements tirés d’un projet. Développement curriculaire et ‘Bonne Pratique en education’. Ginebra: International Bureau of Education, 1-11.
Ananiadou, K. y M. Claro (2009). 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers, No. 41, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/218525261154
Arnaiz, P. (2011). Luchando contra la exclusión: buenas prácticas y éxito escolar. Innovación Educativa, (21), 23-35.
Chickering, A. W. y Gamson, Z. (1987). Seven Principles for Good Practise in Undergraduate Education. American Association for Higher Education Bulletin (march): Washington, DC.
Colás, P. y Casanova, J. (2010). Variables docentes y de centro que generan buenas prácticas con TIC. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(1), 121-147.
De Pablos, J. y González, T. (2007). Políticas educativas e innovación educativa apoyada en TIC; sus desarrollos en el ámbito autonómico. Comunicación publicada en las Actas de las II Jornadas Internacionales sobre políticas educativas para la sociedad del conocimiento. Granada.
De Pablos, J. y Jiménez, R. (2007). Buenas prácticas con TIC apoyadas en las Políticas Educativas: claves conceptuales y derivaciones para la formación en competencias ECTS. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 6(2), 15-28. http://campusvirtual.unex.es/cala/editio/
Epper, R. y Bates, A.W. (2004). Enseñar al profesorado cómo utilizar la tecnología. Buenas prácticas de instituciones líderes. Colección Educación y Sociedad Red. Barcelona: UOC.
Escudero, J. (2009). Buenas prácticas y programas extraordinarios de atención al alumnado en riesgo de exclusión educativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13(3), 107-141.
Fojtik, R. (2014). Mobile Technologies Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 342-346. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.417
Graells, P. M. (2013). Impacto de las TIC en la educación: funciones y limitaciones. 3 c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 2(1), 2.
Huang, W. H. Y. y Soman, D. (2013). Gamification of education. Research Report Series: Behavioural Economics in Action. Toronto, ON: Rotman School of Management, University of Toronto.
Keengwe, J. y Bhargava, M. (2014). Mobile learning and integration of mobile technologies in education. Education and Information Technologies, 19(4), 737-746. https://doi.org/10.1007/s10639-013-9250-3
Lourenco, O. L. O. (2015). Piaget’s Legacy to Human Development. World Journal of Behavioral Science, 1, 53-65.
Mikre, F. (2011). The roles of information communication technologies in education: Review article with emphasis to the computer and internet. Ethiopian Journal of Education and Sciences, 6(2), 109-126.
Monereo, C. (2000). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: Graó.
Murillo, F. J., Martínez, C. A. & Hernández, R. (2011). Decálogo para una enseñanza eficaz. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1).
Noguera, I. (2015). How Millennials are changing the way we learn: the state of the art of ICT integration in education. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(1), 45-65.
Ortega, M. V., Lozano, J. J. M. y Tristancho, S. L. Z. (2015). APPS en el rendimiento académico y autoconcepto de estudiantes de ingeniería/Apps in the academic achievement and engineering student self. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(2), 198-208.
Piaget J. (1970). Science of education and the psychology of the child. Londres: Kegan Paul Trench Trubner.
Piaget, J. (1973). To understand is to invent: The future of education. Nueva York: Grossman Publishers.
Pozo, J. I. (1996). Estrategias de aprendizaje (Vol. 3552). En C. Coll (comp.), Desarrollo psicológico y educación II. Psicología de la educación. Madrid: Alianza.
Prieto, V., Quiñones, I., Ramírez, G., Fuentes, Z., Labrada, T., Pérez, H. O. y Montero, M. (2011). Impacto de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación y nuevos paradigmas del enfoque educativo. Educación Médica Superior, 25(1), 95-102.
Vidal Ledo, M. y Morales, I. (2009). Buenas prácticas docentes. Educación Médica Superior, 23(1).
Voogt, J. (2003). Consequences of ICT for aims, contents, processes, and environments of learning. En J. van den Akker, W. Kuiper y U. Hameyer (eds.), Curriculum landscapes and trends (pp 217-236). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Voogt, J. y Pareja, N. (2010). 21st Century Skills. Discussion Paper. Enschede (The Netherlands): University of Twente.
Young, M. F., Slota, S., Cutter, A. B., Jalette, G., Mullin, G., Lai, B., Simeoni, Z., Tran, M. y Yukhymenko, M. (2012). Our princess is in another castle: A review of trends in serious gaming for education. Review of Educational Research, 82(1), 61-89. https://doi.org/10.3102/0034654312436980
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



