“From the tree to the picture”: A STEAM didactic project for Primary Education
Abstract
The project "From the tree to the painting" is an interdisciplinary educational innovation project, based on the STEAM education. This project aimed at the last courses of Primary Education, presents an interdisciplinary work between the areas of Sciences and Arts, developing a series of activities that have a common denominator: to know the main landscape of the Vega Alta del Segura of Murcia (Cieza), and its possibilities as a possible source of paper material. This project bases its work on the realization and application of the STEAM educational methodology, combining didactic activities from different areas of knowledge, but linked to science and art. Resulting in a program of 5 sessions, from a didactic output to an artistic exhibition, through the collection of raw material, creation of pulp and by testing with various pictorial techniques.
References
Akerson, V. L., Burgess, A., Gerber, A., Guo, M., Khan, A. T. y Newman, S. (2018). Disentangling the Meaning of STEM: Implications for Science Education and Science Teacher Education. Journal of Science Teacher Education, 29(1), 1-8 https://doi.org/10.1080/1046560X.2018.1435063
Asunción, J. (2009). El papel: técnicas y métodos tradicionales de elaboración. Baladona: Parramón.
Barker, L. (2006). Laurence Barker: Paper artist and printmaker. Recuperado de http://www.laurencebarker.com/pdf/Brochure8.5x11_web.pdf
BOE. (2014). Real Decreto N° 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria, 19349-19420. Madrid.
Cilleruelo, L. y Zubiaga, A. (2014). Una aproximación a la educación STEAM. Prácticas educativas en la encrucijada arte, ciencia y tecnología. Investigar en psicodidáctica: una realidad en auge, 22-38. Bilbao: Universidad del País Vasco.
Delgado, E. (2013). Los paisajes en la escuela. Palencia: Universidad de Valladolid.
Dougherty, D. (2013). The Maker Mindset. En M. Honey y D. E. Kanter (Ed.) Design, make, play: Growing the next generation of STEM innovators. (pp. 7-11). Londres: Routledge.
Fernández, N. y Pujalte, A. (2019). Manual de elaboración de secuencias didácticas para la enseñanza de las Ciencias Naturales. Ushuaia: Universidad Nacional de Tierra del Fuego.
García, A. (2011). El paisaje: un desafío curricular y didáctico. Revista Didácticas Especificas, 4, 1-19.
García, J. (2011). Ripollés. Recuperado de http://www.ripolles.es/
García, J. A. (2007). Fibras papeleras. Barcelona: UPC.
Greca, I. M., Ortiz-Revilla, J. y Arriassecq, I. (2021). Diseño y evaluación de una secuencia de enseñanza-aprendizaje STEAM para Educación Primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 1802. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1802
Greca, I. M. y Meneses Villagrá, J. A. (2018). Proyectos STEAM para la Educación Primaria. Fundamentos y aplicaciones prácticas. Madrid, España: Dextra.
Greenwald, C. (2004). The art of Caroline Greenwald. Recuperado de http://carolinegreenwald.com
Herzog, E. (2011). Elana Herzog. Recuperado de http://www.elanaherzog.com/
Libow, S. y Stager, G. (2013). Invent to Learn: Making, Tinkering, and Engineering in the Classroom. Torrance, CA: Constructing Modern Knowledge Press.
Madrid, J. M. y Pérez, M. A. (2006). El paisaje natural como centro de interés didáctico. Consejería de Educación de la Junta de Andalucía. Sevilla.
Ortiz-Revilla, J., Greca, I. M. y Arriassecq, I. (2018). Construcción de un marco teórico para el enfoque STEAM en la Educación Primaria. En C. Martínez Losada y S. García Barros (eds.), 28 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Iluminando el cambio educativo (pp. 823-828). A Coruña, España: Universidade da Coruña. https://doi.org/10.17979/spudc.9788497496896
Pastor, A. (2017). Análisis de la metodología STEM a través de la percepción docente. Universidad de Valladolid. España.
Pérez, J. D. (2015) STEM, STEAM... ¿pero eso qué es? Didactalia. Recuperado de http://odite.ciberespiral.org/comunidad/ODITE/recurso/stem-steam-pero-eso-que-es/58713dbd-414c-40eb-9643-5dee56f191d3
Quigley, C. F. y Herro, D. (2016). “Finding the joy in the unknown”: implementation of STEAM teaching practices in middle school science and math classrooms. Journal of Science Education and Technology, 25(3), 410-426. https://doi.org/10.1007/s10956-016-9602-z
Resnick, M. y Rosenbaum, E. (2013). Designing for tinkerability. En M. Honey y D. E. Kanter (Eds.), Design, make, play: Growing the next generation of STEM innovators (pp. 163-180). Londres: Routledge.
Sanmartí Puig, N. (2002). Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Madrid: Síntesis.
Villalba, J., Castillo, C. y Cuervo, A. (2018). La pasta de papel como material de creación artística. Arte, Individuo y Sociedad, 30(1), 195-210. https://doi.org/10.5209/ARIS.57742
Villalba, J. V. (2015). Enseñanzas de la transformación a papel y obra artística a partir de hoja caduca de árboles frutales. Murcia: Editum.
Villalba, J. V. (2018). Didáctica artística y medioambiental: la estampación de materias vegetales como recurso educativo. Educatio Siglo XXI, 36(3), 275-298. https://doi.org/10.6018/j/350001
Volij, A. (2008). Papel artesanal. Recuperado de http://alejandrovolij.com.ar
Zollman, A. (2012). Learning for STEM literacy: STEM literacy for learning. School Science and Mathematics, 112(1), 12-19. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2012.00101.x
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.