Tango and Paella. Teachers from Buenos Aires and Valencia Curating Exhibitions with an educational focus

Authors

  • Ricard Huerta Universitat de València
    Profesor de Educación Artística y director del Instituto de Creatividad e Innovaciones Educativas de la Universitat de València. Como artista visual ha realizado exposiciones en varios países y ha comisariado muestras en diferentes museos e instituciones. Ha sido invitado como investigador a universidades de Colombia, Chile, Reino Unido, Perú, Argentina, Francia, Cuba y Uruguay. Contacto: ricard.huerta@uv.es
  • Silvia Alderoqui Universitat de València
    Directora del Museo de las Escuelas, Buenos Aires (Argentina). Líneas de trabajo: curaduría educativa y curaduría de visitantes. Especializada en educación en museos. Contacto: silalderoqui@gmail.com
  • María Cristina Linares Universitat de València
    Profesora de la Universidad de Luján, PhD. en Política y Gestión Educativa. Ejerce como curadorae n el Museo de las Escuelas de Buenos Aires. Contacto: mariacristinalinares@yahoo.com.ar

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201402.007

Keywords:

education, museums, heritage, art, teachers training

Abstract

This paper proposes a new approach to managing and curating exhibitions, analyzing two exhibition projects with a strong participatory emphasis, focusing on the social aspect of these proposals. In both cases, the curators have prepared ajoint educational discourse. The Valencian «Disease’s Calligraphy» and the Buenos Aires «When I say School» consider the visitors as actors, performers and builders of meanings. The exhibitions create conditions of appropriation of heritage and offer quality experiences for different users developing their perspectives, knowledge, narrative and emotions.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2014-10-16

How to Cite

Huerta, R., Alderoqui, S., & Linares, M. C. (2014). Tango and Paella. Teachers from Buenos Aires and Valencia Curating Exhibitions with an educational focus. Educacion, 23(45), 125–142. https://doi.org/10.18800/educacion.201402.007

Issue

Section

Ensayos