Innovation, Organisational Learning and Knowledge Management in Educational Organisations

Authors

  • David Rodríguez-Gómez Universidad Autónoma de Barcelona
    Profesor del Departamento de Pedagogía Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona(UAB) e investigador del Equipo de Desarrollo Organizativo (http://edo.uab.cat). Doctor en Calidad y Procesos de Innovación Educativa y licenciado en Pedagogía por la UAB. Desarrolla su actividad docente principal, de grado y posgrado, como profesor de la Facultad de Ciencias de la Educación de la UAB, además de ejercer como profesor-consultor del grado de Psicología de la Universitat Oberta de Catalunya; profesor del Máster en Docencia Universitaria en la Universidad de Tarapacá (Chile); profesor del Máster Dirección y Gestión de Centros Educativos de la Universidad de Deusto y la UAB; y tutor de proyectos finales del Máster en GestiónEducativa de la Universidad ORT (Uruguay). Contacto: david.rodriguez.gomez@uab.cat
  • Joaquín Gairín Sallán Universidad Autónoma de Barcelona
    Catedrático de Pedagogía en la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Exdecano de laFacultad de Ciencias de la Educación, director del Departamento de Pedagogía Aplicada, director del Instituto de Ciencias de la Educación y Comisionado para el Clúster de educación y formación. Dirige el grupo de investigación consolidado Equipo de Desarrollo Organizacional (EDO: http:// edo.uab.es), la Red Internacional de Apoyo a la Gestión Educativa (redAGE: http://www.redage. org) y el proyecto europeo ACCEDES (http://projectes.uab.cat/accedes/).Gestiona y dirige el grupo de investigación (EDURISC: http://edo.uab.cat/es/edurisc) centrado en la promoción y desarrollo de centros de formación seguros y saludables. Contacto: joaquin.gairin@uab.cat

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201501.004

Keywords:

educational organisations, organisational learning, knowledge management, communities of practice, innovation

Abstract

Educational organisations call for strategies that allow them to meet the constant and changing demands of their environment. It is not a question of organisations adapting to social change, but of them also being able to anticipate change and to seek out alternatives. It is precisely the development of organisational learning and knowledge management strategies that allows these challenges to be met, providing organisations with tools and processes that allow them to generate new knowledge and capitalise on existing knowledge, thereby improving staff performance and, therefore, the performance of the organisation itself. In this paper, do we examine the development of organisational learning processes in educational institutions, and we also advocate knowledge management as the best strategy for promoting organisational learning and innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2015-04-28

How to Cite

Rodríguez-Gómez, D., & Gairín Sallán, J. (2015). Innovation, Organisational Learning and Knowledge Management in Educational Organisations. Educacion, 24(46), 73–90. https://doi.org/10.18800/educacion.201501.004

Issue

Section

Artículos