Ubiquitous computer at school. Case study on tablet deployment project in elementary school «EduTablettes-86» – French

Authors

  • José María Espinoza Bueno Pontificia Universidad Católica del Perú
    Licenciado en Ingeniería Informática y máster en Ingeniería de Medios para la Educación (Francia). Especialista en el diseño de proyectos educativos mediados por las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Asesor de proyectos de innovación docente que integran TIC en la Dirección Académica del Profesorado (DAP-PUCP). Consultor en el diseño e implementación del primer Centro de Aprendizaje Abierto (CAA) del Perú que se basa en la concepción de una nueva generación de bibliotecas y que fue implementado en la Univesidad Nacional Agraria de la Molina (UNALM) en cooperación con la Universidad de Lovaina(Bélgica). Contacto: jmespinozab@pucp.edu.pe

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201502.002

Keywords:

tablet, ubiquitous computing, situated action, ethnomethodology, school

Abstract

This research is part of an exploratory study that focuses on the observation and analysis of the integration of the tablet in the classroom, and it takes part of the «EduTablettes-86» project (Poitiers, France). This study addresses the «pervasive computing» or «ubiquitous computing» as an approach that allows us to understand the direction of technology and its relation to the use of the tablet in the school, in addition, the theory of «situated action» is used as a reference and it makes possible to study the tablet in an application context, besides that, it includes the notion of communication «Human-Machine» to understand and to reflect on the interaction: teacher-student-tablet. We made use of the «ethnomethodology» as a method to understand the organization and structuring of a class session.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2015-10-01

How to Cite

Espinoza Bueno, J. M. (2015). Ubiquitous computer at school. Case study on tablet deployment project in elementary school «EduTablettes-86» – French. Educacion, 24(47), 27–48. https://doi.org/10.18800/educacion.201502.002

Issue

Section

Artículos