Evaluation, Standardized Tests and Training Processes: Experiences in Secondary Schools in North of Mexico

Authors

  • David Manuel Arzola-Franco Centro de Investigación y Docencia de los Servicios Educativos del Estado de Chihuahua

    Profesor-investigador de tiempo completo del Centro de Investigación y Docencia de los Servicios Educativos del Estado de Chihuahua, México. Doctorado en Educación por la Universidad de Tijuana. Subdirector Académico del Centro de Investigación y Docencia (CID): 1999-2001; director del CID: 2001-2004; jefe de la Oficina de Vinculación del Departamento de Formación de Docentes de la Secretaría de Educación y Cultura de Estado de Chihuahua: 2001-2008; coordinador del Cuerpo Académico de «Política y Gestión en Educación» del CID: 2011-2016; socio del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE) y de la Red de Investigadores Educativos Chihuahua (REDIECH); director de la Revista de Investigación Educativa de la REDIECH: ISSN: 2007-4336. Contacto: david.arzola@cid.edu.mx

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201701.002

Keywords:

educational policy, evaluation, standardized tests, teaching practice

Abstract

In this research, an analysis of policies and implementation processes of testing
high school students in the State of Chihuahua, Mexico is presented. The objective
is aimed at understanding how these practices guide or outline the dynamics of
schools, teachers and priorities of student work. The information was collected
through interviews, focus groups and observation records. The results indicate
that the approach that has made the assessment reinforces a school culture that
favors the numerical results over the educational processes, competitiveness
and individual success is exalted above solidarity and empathy. The evaluation
approach embodied in the curriculum and assessment practices in classrooms is
contradicted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agair, M. (1992). Hacia un lenguaje etnográfico. En C. Geertz y J. Clifford (coords.), El surgimiento de la antropología posmoderna (pp. 117-137). Barcelona: Gedisa.

Aboites, H. (2009). La prueba Enlace: una pésima medicina para un sistema edu-cativo enfermo. La necesidad de otra evaluación. Documento PDF, 3 de mayo de 2009. Recuperado el 3 de agosto de 2014 de http://132.248.35.1/ec/Foroed/Aboites.pdf

Álvarez Méndez, J. M. (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid: Morata.

Barrenechea, I. (2010). Evaluaciones estandarizadas: seis reflexiones críticas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 18(8), 1-25.

Bautista Sánchez, E. J. (2015). La evaluación mediante pruebas de gran escala en México. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 5(10), 1-15. https://doi.org/10.23913/ride.v5i10.9

Blanco, E. (2009). La desigualdad de resultados educativos. Aportes a la teoría desde la investigación sobre eficacia escolar. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(43), 1019-1049.

Campos, B. (2011). Mejorar la práctica educativa. Herramientas para optimizar el rendimiento de los alumnos. Madrid: Wolters Kluwer.

Carretero, M. (2011). Constructivismo y educación. Buenos Aires: Paidós.

Casassus, J. (2010). Las reformas basadas en estándares: un camino equivocado. Educare, 5(9), 85-107.

Caviedes, J. F. (2013). Las evaluaciones estandarizadas desde una visión freireana. Revista Electrónica de Educación, 7(1), 369-382.

CERI (2005). Formative assessment. Improving learning in secondary class-rooms. París: OECD-Centre for Educational Research and Innovation. Recuperado de https://www.oecd.org/edu/ceri/35661078.pdf

Coll, C. (2010). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. México: Paidós.

Darling-Hammond, L. & Snyder, J. (2000). Authentic assessment of teaching in context. Teaching and Teacher Education, 16, 523-545. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00015-9

De Camilloni, A. (2010). La validez de la enseñanza y la evaluación. En R. Anijovich, A. de Camilloni, G. Cappelletti, J. Hoffmann, R. Katzkowicz y L. Mottier López, La evaluación significativa (pp. 23-42). Buenos Aires: Paidós.

Delval, J. & Lomelí, P. (2013). La educación democrática para el siglo XXI. México: Siglo XXI.

Diario Oficial de la Federación (1992). Acuerdo Nacional para la Modernización de la Educación Básica. México: SEP.

Díaz Barriga, Á. (2006). Las pruebas masivas, análisis de sus diferencias técnicas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(29), 583-615.

DOF (2013, 11 de septiembre). Ley del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Recuperado el 4 de noviembre de 2014, de DOF - Diario Oficial de la Federación: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5313842&fecha=11/09/2013

Freire, P. (2005). Pedagogy of Indignation. Boulder: Paradigm.

Geertz, Clifford (2006). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Hammersley, M. & Atkinson, P. (2006). Etnografía, métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

Koretz, D. M. (2005). Alignment, high stakes, and the inflation of test scores. CSE Report 655. Los Angeles: University of California.

Lundgren, P. (2013). PISA como instrumento político, la historia detrás de la creación del programa PISA. Profesorado, 17(2), 15-29.

Martínez Rizo, F. (2009). La evaluación de la calidad de los sistemas educativos: propuesta de un modelo. En E. Martín y F. Martínez Rizo (coords.), Avances y desafíos en la evaluación educativa (pp. 27-39). Madrid: OEI/Fundación Santillana.

Moreno, T. (2002). Cultura profesional del docente y evaluación del alumnado. Perfiles Educativos, 24(95), 23-35.

Padilla Magaña, R. A. (2009). Exámenes masivos internacionales y nacionales. ¿Encuentros o desencuentros? Perfiles Educativos, 31(123), 44-59.

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Grao.

Rodríguez, T., Álvarez, L., González-Castro, P., González-Pineda, J. A., Muñiz, J., Nuñez, J. C. & Soler, E. (2006). La evaluación de aprendizajes. Madrid: CCS Editorial.

SEP (3 de abril de 2014). Evaluación Nacional del Logro Académico en Centros Escolares. Recuperado el 19 de noviembre de 2014, de ENLACE: http://www.enlace.sep.gob.mx/

SEP (2007). Plan de estudios de educación secundaria 2006. Segunda edición. México: Secretaría de Educación Pública.

SEP (2010). Taller informativo educación básica y media. Portal Enlace, con-sultado el 10 de noviembre de 2013 en: http://www.enlace.sep.gob.mx/gr/?p=quees

Stufflebean, D. & Shinkfield, A. (2011). Evaluación sistemática, guía teórica y práctica. Madrid: Paidós/Ministerio de Educación y Ciencia.

Tiana, A. (2009). Evaluación y cambio educativo: los debates actuales sobre las ventajas y los riesgos de la evaluación. En E. Martín y F. Martínez Rizo (coords.), Avances y desafíos en la evaluación educativa (pp. 17-26). Madrid: OEI/Fundación Santillana.

Wragg, E. (2003). Evaluación y aprendizaje en la escuela primaria. Barcelona: Paidós.

Published

2017-04-12

How to Cite

Arzola-Franco, D. M. (2017). Evaluation, Standardized Tests and Training Processes: Experiences in Secondary Schools in North of Mexico. Educacion, 26(50), 28–46. https://doi.org/10.18800/educacion.201701.002

Issue

Section

Artículos