Action research: A proposal for training and titration in the careers of Initial and Primary Education of a private higher education institution in Lima

Authors

  • Liza Cabrera Morgan Pontificia Universidad Católica del Perú

    Licenciada en Educación Primaria por la Facultad de Educación de la PUCP (1990). Máster en Enseñanza y Aprendizaje Abiertos y a Distancia, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) y Cátedra UNESCO (2006). Diplomada en “Diseño y Desarrollo Curricular” por la
    Universidad Católica de Uruguay en Convenio con la Oficina Internacional de Educación (OEI) y la Unesco. Docente auxiliar de la Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). Miembro del Comité Directivo de la Maestría en Integración e Innovación
    Educativa de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Excoordinadora de la Práctica Pre-profesional en la Especialidad de Educación Primaria en la Facultad de Educación de la PUCP. Contacto: lcabrer@pucp.edu.pe

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201702.007

Keywords:

Action-research, educational research, teacher education, teacher training, training of educators, pre-service teachers

Abstract

The goal of this essay is to share the project proposal about the use of the action research approach in the degree completion award process for students in the
Pre-school and Primary Education specialization in a private higher education institution of Lima. This is done within the framework of the implementation
process for the new curriculum plan initiated in 2013. In that sense, we highlight
the characteristics of this type of research that have been embodied in practice, the
process followed for its application, as well as achievements, difficulties and the
aspects that we still need to work out. Lastly, some thoughts are proposed to consolidate this type of research in the academic and organizational structure of this
institution, which could prove useful for higher education institutions interested
in the implementation of this research approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balcazar, F. (2003). Investigación acción participativa (iap): Aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Fundamentos en Humanidades, IV (7-8), 59-77.

Blández Ángel, J. (2000). La investigación-acción: un reto para el profesorado. Guía práctica para grupos de trabajo, seminarios y equipos de investigación (2ª ed.). Barcelona, España: INDES Publicaciones.

Carr, W. & Kemis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona, España: Martínez Roca.

Elliot, J. (2010). La investigación-acción en educación (4ª ed.). Madrid, España: Morata.

Kemmis, S. & McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la Investigación-Acción. Barcelona, España: Laertes.

Latorre, A. (2007). La investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona, España: Graó.

Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2(4), 34-46. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x

Lomax, P. (1990). Managing Staff Development in Schools. Clevedon, Reino Unido: Multilingual Matters.

McKernan, J. (2001). Investigación-acción y currículum: métodos y recursos para profesionales reflexivos. Madrid, España: Morata.

Pérez Serrano, G. (1990). Investigación-acción: aplicaciones al campo social y educativo. Madrid, España: Dykinson.

Restrepo Gómez, B. (2003). Aportes de la investigación-acción educativa a la hipótesis del maestro investigador. Pedagogía y Saberes, (18), 65-69. Recuperado de: http://www.pedagogica.edu.co/storage/ps/articulos/pedysab18_09arti.pdf. https://doi.org/10.17227/01212494.18pys65.69

Suárez Pazos, M. (2002). Algunas reflexiones sobre la investigación-acción colaboradora en la educación. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1(1), 1-17. Recuperado de: http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/1835/Algunas%20reflexiones%20sobre%20la%20investigacion-accion%20colaboradora%20de%20la%20educacion.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2017-10-31

How to Cite

Cabrera Morgan, L. (2017). Action research: A proposal for training and titration in the careers of Initial and Primary Education of a private higher education institution in Lima. Educacion, 26(51), 137–157. https://doi.org/10.18800/educacion.201702.007

Issue

Section

Ensayos