Family-school relationship in the rural context. Views from families

Authors

  • María Daniela Ortega Arias Escuela Paso El Roble

    Candidata a magíster en Educación de la Universidad del Bío-Bío, Chile. Profesora de Pedagogía en Educación General Básica por la Universidad Arturo Prat, Chile. Profesora en la Escuela Paso El Roble de la ciudad de Quillón.

  • Héctor Cárcamo Vásquez Universidad del Bío-Bío

    Doctor en Antropología Social por la Universidad Complutense de Madrid, España; sociólogo y magíster en Investigación Social por la Universidad de Concepción, Chile. Integrante del Grupo de Investigación en Desarrollo Local Sostenible (GI 132124 GI/VC) de la Universidad del Bío-Bío. Director del Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad del Bío-Bío donde además desempeña labores de docencia e investigación. 

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201801.006

Keywords:

family, school, family involvement, rural education

Abstract

The article presents the results of a research aimed at revealing the representations that parents have on the family-school relationship in the rural context of Quillón, Chile. Qualitative methodology is used, using in-depth interview. Twenty subjects are interviewed. Some results indicate that families give teachers a key part to establish a proper family-school relationship. This representation is based on the recognition of the bureaucratic nature of the school. How the family involvement is modelled is determined by the relevance assigned to the school success of their children. Indeed, moments, instances and ways in which families participate are related to the value assigned to them to enhance academic results.

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Published

2018-05-09

How to Cite

Ortega Arias, M. D., & Cárcamo Vásquez, H. (2018). Family-school relationship in the rural context. Views from families. Educacion, 27(52), 98–118. https://doi.org/10.18800/educacion.201801.006

Issue

Section

Artículos