Factors affecting the desertion of students of the first cycle of distance education in the school of administration, «University Señor de Sipán». Periods 2011-i to 2013-i: guidelines for reduce the desertion

Authors

  • Miguel Angel Ruiz Palacios Universidad César Vallejo

    Magíster en Administración con mención en Gerencia Empresarial por la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. Licenciado en Turismo y Negocios. Profesional con experiencia y formación en docencia universitaria.

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201801.009

Keywords:

Desertion, distance education, individual factors, socioeconomic factors, institutional factors and academic factors

Abstract

This paper investigates the factors that influence in the drop-out of university students, of the first cycle of distance education belonging to the administration school of the university Lord of Sipán, between 2011-I to 2013-I. It addresses the individual, socio-economic, academic and finally institutional factors.
Among the individual factors, the one that most influenced the drop-out was the lack of time dedicated to the study (53% of the total respondents). With regard to socio-economic factors such as: employment status, salaries received, dependents, etc. none of them influenced student dropouts (79.3% of all respondents). Among institutional factors such as: care received, administrative support, virtual environment, etc. did not influence desertion. Finally, academic factors such as: conformity with curriculum, training received, etc., were not relevant in desertion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfonso, I. (2003). La educación a distancia. SciELO, 11(1), 3-4. En ACIMED, v.11 n.1 Ciudad de La Habana ene.-feb. 2003. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S102494352003000100002&script=sci_arttext&tlng=pt

Castaño, E., Gallón, S., Gómez, K. y Vásquez, J. (2007). Análisis de los factores asociados a la deserción y graduación estudiantil en la Universidad de Antioquia. Lecturas de Economía, (65), 9-36.

Contreras, O. y Méndez, G. (2015). El perfil de los estudiantes de educación a distancia en México. En La educación a distancia en México: una nueva realidad universitaria (pp. 47-64). México: UNAM.

Domínguez, J. y Rama, C. (eds.). (2013). La educación a distancia en el Perú. Chimbote, Perú: Uladech Católica.

Moreno, G. y Cárdenas, M. (2012). Educación a distancia: nueva modalidad, nuevos alumnos. Perfiles de alumnos de Psicología en México. Perfiles Educativos, 34, 118-136.

Ñaupari, F. (2014). Evaluación del rendimiento académico de estudiantes universitarios en la modalidad presencial y virtual. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 4(1), 69-77. https://doi.org/10.18259/acs.2014007

Quintero, I. (2016). Análisis de las causas de deserción universitaria (tesis de grado). Recuperado de http://repository.unad.edu.co/bitstream/10596/6253/1/23783211.pdf

Rama, C. y Bonilla, N. (2017). La educación a distancia y virtual en Costa Rica. Alajuela, Costa Rica: Universidad Técnica Nacional.

Red de Educación a Distancia (2017). La educación a distancia en Cuba. Recuperado de https://www.ecured.cu/Educaci%C3%B3n_a_distancia_en_Cuba

Rizzuto, F. (2009). La deserción en la educación superior, motivos y medidas preventivas (tesis de grado). Recuperado de http://web.austral.edu.ar/descargas/escuela-educacion/tesis-Flavia-Rizzuto.pdf

Zubieta, G. J., Cervantes, P. F. & Rojas, S. C. (2009). La deserción y el rezago en la educación superior a distancia: signos promisorios en una universidad pública mexicana. Observatorio de la Educación Virtual en América Latina y el Caribe.

Published

2018-05-09

How to Cite

Ruiz Palacios, M. A. (2018). Factors affecting the desertion of students of the first cycle of distance education in the school of administration, «University Señor de Sipán». Periods 2011-i to 2013-i: guidelines for reduce the desertion. Educacion, 27(52), 160–173. https://doi.org/10.18800/educacion.201801.009

Issue

Section

Artículos