Factors affecting the desertion of students of the first cycle of distance education in the school of administration, «University Señor de Sipán». Periods 2011-i to 2013-i: guidelines for reduce the desertion
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.201801.009Keywords:
Desertion, distance education, individual factors, socioeconomic factors, institutional factors and academic factorsAbstract
This paper investigates the factors that influence in the drop-out of university students, of the first cycle of distance education belonging to the administration school of the university Lord of Sipán, between 2011-I to 2013-I. It addresses the individual, socio-economic, academic and finally institutional factors.
Among the individual factors, the one that most influenced the drop-out was the lack of time dedicated to the study (53% of the total respondents). With regard to socio-economic factors such as: employment status, salaries received, dependents, etc. none of them influenced student dropouts (79.3% of all respondents). Among institutional factors such as: care received, administrative support, virtual environment, etc. did not influence desertion. Finally, academic factors such as: conformity with curriculum, training received, etc., were not relevant in desertion.
Downloads
References
Alfonso, I. (2003). La educación a distancia. SciELO, 11(1), 3-4. En ACIMED, v.11 n.1 Ciudad de La Habana ene.-feb. 2003. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S102494352003000100002&script=sci_arttext&tlng=pt
Castaño, E., Gallón, S., Gómez, K. y Vásquez, J. (2007). Análisis de los factores asociados a la deserción y graduación estudiantil en la Universidad de Antioquia. Lecturas de Economía, (65), 9-36.
Contreras, O. y Méndez, G. (2015). El perfil de los estudiantes de educación a distancia en México. En La educación a distancia en México: una nueva realidad universitaria (pp. 47-64). México: UNAM.
Domínguez, J. y Rama, C. (eds.). (2013). La educación a distancia en el Perú. Chimbote, Perú: Uladech Católica.
Moreno, G. y Cárdenas, M. (2012). Educación a distancia: nueva modalidad, nuevos alumnos. Perfiles de alumnos de Psicología en México. Perfiles Educativos, 34, 118-136.
Ñaupari, F. (2014). Evaluación del rendimiento académico de estudiantes universitarios en la modalidad presencial y virtual. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 4(1), 69-77. https://doi.org/10.18259/acs.2014007
Quintero, I. (2016). Análisis de las causas de deserción universitaria (tesis de grado). Recuperado de http://repository.unad.edu.co/bitstream/10596/6253/1/23783211.pdf
Rama, C. y Bonilla, N. (2017). La educación a distancia y virtual en Costa Rica. Alajuela, Costa Rica: Universidad Técnica Nacional.
Red de Educación a Distancia (2017). La educación a distancia en Cuba. Recuperado de https://www.ecured.cu/Educaci%C3%B3n_a_distancia_en_Cuba
Rizzuto, F. (2009). La deserción en la educación superior, motivos y medidas preventivas (tesis de grado). Recuperado de http://web.austral.edu.ar/descargas/escuela-educacion/tesis-Flavia-Rizzuto.pdf
Zubieta, G. J., Cervantes, P. F. & Rojas, S. C. (2009). La deserción y el rezago en la educación superior a distancia: signos promisorios en una universidad pública mexicana. Observatorio de la Educación Virtual en América Latina y el Caribe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



