Professional practices in complex scenaries

Authors

  • María Inés Vazquez Instituto Universitario Asociación Cristiana de Jóvenes

    Candidato a doctor en Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires (UBA), Argentina.
    Con un máster en Gestión Educativa, maestría en Sociología y licenciatura en Sociología.
    Director de Capacitación Ciudadana del Centro de Formación y Estudios de la Intendencia de Montevideo. Docente, miembro del Equipo de investigación sobre Desarrollo Organizacional (EDO) del Instituto Universitario ACJ (IUACJ).

  • Fernando Borgia Instituto Universitario Asociación Cristiana de Jóvenes

    Candidato a doctor en Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires (UBA), Argentina.
    Con un máster en Gestión Educativa, maestría en Sociología y licenciatura en Sociología.
    Director de Capacitación Ciudadana del Centro de Formación y Estudios de la Intendencia de Montevideo. Docente, miembro del Equipo de investigación sobre Desarrollo Organizacional (EDO) del Instituto Universitario ACJ (IUACJ).

  • Andrea Tejera Instituto Universitario Asociación Cristiana de Jóvenes

    Candidata a doctora en Educación, Universidad de Entre Ríos, Argentina. Magíster en Desarrollo Regional y Local. Licenciada en Psicología, Universidad de la República. Directora del Área de Planeamiento Estratégico y Presupuestal (INAU). Coordinadora académica en Gestión Educativa, Docente y tutora de postgrados del Instituto de Educación, Universidad ORT Uruguay.

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201801.010

Keywords:

professional practice, change management, case study

Abstract

This study focuses on the thoughts provided by students in their last year of a Bachelor degree at a university institution of Uruguay. The research is part of the professional skills that these young people put into action within the framework of the workshops of applied research offered during the last year of their career, in which they perform a diagnostic approach and a proposal for improving a practice center.
The study lasted a total of eight months, during which various techniques were applied (online survey, focus groups, interviews and document analysis), aimed at students and key informants whose contributions allowed comparing points of view and supplementing information. It was sought at all times to articulate specific records of each experience with other global contributions from the multicase methodology in order to analyze the processes of change management. The document closes resuming the study objectives that seek to generate critical reflection on the professional practices put into action presenting the main findings achieved, in dialogue with theoretical contributions that guided the process of analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo, I. (2007). Racionalidades subyacentes en los modelos de planificación (educativa). Buenos Aires: IIPE-Unesco.

Coll, C. (2010). Enseñar por competencias: una apuesta por la funcionalidad del aprendizaje. Revista Monográficos Escuela. Madrid.

Díaz de Miguel, M. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el marco de las EEES. Asturias: Universidad de Oviedo, Ministerio de Educación y Ciencias.

Farías, I. y Ossandon, J. (2006). Observando sistemas. Nuevas aportaciones y usos de la teoría de Nicklas Luhmann. Santiago de Chile: RIL.

Friedberg, E. (1988). El análisis sociológico de las organizaciones. Montevideo: CLAEH.

Frigerio, G., Poggi, M., Tiramonti, G. y Aguerrondo, I. (1992). Las instituciones educativas. Cara y Ceca. Elementos para su gestión. Buenos Aires: Troquel.

Guarro, A. (2005). Los procesos de cambio educativo en una sociedad compleja. Madrid: Pirámide.

Lévy-Leboyer, C. (1997). Gestión de las competencias: cómo analizarlas, cómo evaluarlas, cómo desarrollarlas. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.

López, J., Sánchez, M. y Nicastro, S. (2003). Análisis de organizaciones educativas a través de casos. Madrid: Editorial Síntesis.

Luhmann, N. (1991). Sistemas sociales. Lineamientos para una teoría general. México: Universidad Iberoamericana y Alianza Editores.

Molina, V. (2006). Currículo, competencias y noción de enseñanza- aprendizaje. Revista PRELAC, 3. Chile: Unesco.

Morin, E. (1996) Por una reforma del pensamiento. El Correo de la Unesco.

Schvarstein, L. (1991). Psicología Social de las Organizaciones. Buenos Aires: Paidós.

Tejera, A. (2003). Redes para el desarrollo: las instituciones educativas desde una perspectiva comunitaria. En Cuadernos de Investigación. Montevideo: Universidad ORT Uruguay.

Vargas, Z. (2009). La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista Educación. Costa Rica: Universidad de Costa Rica, San Pedro, Montes de Oca.

Vázquez, M.I. (2007). La metodología de casos: perspectivas de abordaje. En Gestión educativa en acción. La metodología de casos. Montevideo: Instituto de Educación: Universidad ORT Uruguay.

Published

2018-05-09

How to Cite

Vazquez, M. I., Borgia, F., & Tejera, A. (2018). Professional practices in complex scenaries. Educacion, 27(52), 174–198. https://doi.org/10.18800/educacion.201801.010

Issue

Section

Artículos