The teaching of programming: An experience in the training of Informatics teachers
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.201802.005Keywords:
skill, Informatics, teaching learning process, teacher trainingAbstract
The education of programming has between its main objectives, the development and the formation of skills on the part of the students, who make possible the resolution of problems of the school, professional or of the practical life taking into account the different resources that offer the languages of programming. In the training course of computer teachers, this process has some characteristics that distinguish it. The teachers to be must develop the skill and at the same time to appropriate of the necessary procedures to direct this process in the school. This article presents the main results obtained regarding this topic during the teaching learning process of several subjects of Programming in the training of Informatics teachers, with the systematization of living experiences, during nine years.
Downloads
References
Aguilasocho, D. (2004). Propuesta metodológica para la enseñanza de la programación en el bachillerato mexicano. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico «Félix Varela Morales», Santa Clara, Cuba.
Alea, M., Miqueo, J. y Aguiar, A. (2005). Consideraciones sobre las habilidades fundamentales en la enseñanza de la informática. Universidad del Deporte Nancy Uraña Romagosa. V Conferencia Internacional Científico Pedagógica de Educación Física y Deportes.
Álvarez, C. (1992). Didáctica: la escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.
Báez, J. y Onrubia, J. (2016). Una revisión de tres modelos para enseñar las habilidades de pensamiento en el marco escolar. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 55(1), 94-113. Recuperado de http://www.pers-pectivaeducacional.cl
Coloma, C. R. y Tafur, R. M. (2000). Sobre los estilos de enseñanza y de aprendizaje. Educación, IX (17), 51-79. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/5255/5249
Díaz, K. I. (2013). Las habilidades informáticas de la programación en la formación inicial del profesor de la especialidad Informática. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas «Félix Varela», Santa Clara, Cuba.
Díaz, K. I. y Crespo, T. (2010). La conceptualización de las habilidades informáticas. Revista electrónica IPLAC, No.5. Recuperado de http://www.revista.iplac.rimed.cu
Expósito, C., Cruañas, J., Gener, E.J., de la Noval, N., Rivero, A. y Peñalver, L. (2001). Algunos elementos de metodología de la enseñanza de la informática. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Ferreira, A. y Rojo, G. (2006). Enseñanza de la programación. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología., I (1), 1-8. Recuperado de http://www. teyet-revista.info.unlp.edu.ar
Fierro, E. R. (2016). Utilización de la analogía en la resolución de problemas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Programación. (Tesis doctoral). Universidad Central Marta Abreu de Las Villas, Santa Clara, Cuba.
Fischer, P. (2011). Theaching programming to beginners. Recuperado de http://www.2.imm.dtu.dk
Jackson, D. y Miller, R. (2009). A New Approach to Teaching Programming. Recuperado de http://people.csail.mit.edu
López, M. (1990). ¿Sabes enseñar a describir, definir, argumentar? La Habana: Pueblo y Educación.
Matthiasdóttir, Á. (2011). How to teach programming languages to novice students? Recuperado de http://ecet.ecs.ru.acad.bg
Murillo, M. (2006). Explorando el proceso de enseñanza y de aprendizaje en el área de la programación de computadoras. Revista electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 6(1), 1-28.
Navarro, A. y Roche, A. M. (2013). Investigación en educación: los procesos de sistematización de experiencias educativas. Oficios Terrestres, 1(29). Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar
Sánchez, J. (2007). Apuntes de fundamentos de programación. Recuperado de http://lawebdelprogramador.com
Suárez, F. (2008). Modelo de enseñanza de la programación desde su dimensión didáctica basado en CUPI2. Recuperado de http://fjsuarezv.blogspot.com
Van de Velde, H. (2008). La sistematización de experiencias educativas: un espacio para la reflexión crítica y la transformación de la práctica. Managua, Nicaragua: IDE-UCA.
Vargas, C. M. (2014). Estrategias didácticas para el desarrollo de la identidad cultural en educación primaria. Educación, XXIII (45), 25-50. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe
Vasconcelos, J. (2007). Basic strategy for algorithmic problem solving. Recuperado de http://www.cs.jhu.edu
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



