Teaching about the War: Primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, Chile

Authors

  • Patricio Rivera Olguín Universidad Arturo Prat

    Doctor en Didáctica de las Ciencias Sociales y la Historia. Universidad Autónoma de Barcelona) Académico e investigador de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Arturo Prat. Iquique. Chile. Líneas de investigación: Investigación Educativa, Didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales, Guerra del Pacífico.

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201802.008

Keywords:

Teaching history, war of 1879, teachers

Abstract

The present article studies the perspectives of the education of the war of 1879 that develop the teachers of basic education of the region of Tarapacá in Chile. In this sense, teachers implement the school curriculum, textbooks and their contents so that basic education students acquire knowledge that will be internalized for the reproduction of Chilean citizenship in a space that was conquered in Peru during the war of the Peaceful. These contents constitute a way to socialize the Chilean national identity and the valuation of events and patriotic heroes of the conflict in order to generate identity and belonging links to the concept of homeland in the students through the war stories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cavieres, E. (2006). Chile-Perú. La historia y la escuela. Conflictos nacionales. Percepciones sociales. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Cortés, G. (2008). La guerra del Pacífico: los graves errores en la enseñanza de la historia y su distorsión en los sistemas educativos en Chile, Perú y Bolivia. http://antroposmoderno.com/antro-articulo.php?id_articulo=1116

González, S. (2003). Chilenizando a Tunupa. La escuela pública en el Tarapacandino1880-1990. Santiago: Centro de Estudios Barros Arana.

Ley de Instrucción Primaria Obligatoria (1920). Ley 3.654. http://www.memo-riachilena.cl/602/w3-article-8876.html

Mondaca Rojas, C., Rivera Olguín, P. y Gajardo Carvajal, Y. (2014). Educación parvularia e inclusión en el norte de Chile: Formando pequeños chilenos en las aulas de Tarapacá. Alpha (Osorno), (39), 251-266. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012014000200017

Pagès, J. (2011). Quelle est la place de l’identité national dans les apprentissages des élèves en histoire? Le Cartable de Clio, 11, 174-181.

Ministerio de Educación (1998). Planes y Programas de Estudio.

Oliva, M. (1998). En el espacio didáctico de una historia viva. Santiago, Chile: Universidad Católica Blas Cañas, Dirección de Investigación y Extensión.

Rivera, P. (2011). La guerra de 1879 y la integración desde la enseñanza de la historia. Gobierno Regional de Tarapacá.

Santisteban, A., González, N. y Pagès, J. (2010). Una investigación sobre la formación del pensamiento histórico. R.M. Ávila, P. Rivero, P.L. Domínguez (Coords.), Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Zaragoza: Institución Fernando el Católico. Diputación de Zaragoza/ AUPDCS.

Published

2018-10-03

How to Cite

Rivera Olguín, P. (2018). Teaching about the War: Primary school teachers and the 1879 War in the region of Tarapaca, Chile. Educacion, 27(53), 128–154. https://doi.org/10.18800/educacion.201802.008

Issue

Section

Artículos