The social representations on climate change of the students of pedagogy in Mexico: An approach from the perspective of gender

Authors

  • Raúl Calixto Flores Universidad Pedagógica Nacional, Ajusco
    Doctor en Pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México, integrante de la Academia Nacional de Educación Ambiental, del Consejo Mexicano de Investigación Educativa, de la Red Durango de Investigadores Educativos y del Consejo Mexicano de Educación Internacional para la Integración y Desarrollo de las Naciones. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Profesor/investigador del Área académica 2. «Diversidad e Interculturalidad» en la Universidad Pedagógica Nacional, Ajusco. Docente en la línea en educación ambiental de la maestría en desarrollo educativo y de la licenciatura en pedagogía. Correo: calixto07@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201901.001

Keywords:

climate change, environmental education, pedagogy, social representation

Abstract

This article describes the results of a research carried out with students of pedagogy of the National Autonomous University of Mexico and of the National Pedagogical University, of Mexico in order to identify the social representations they have about climate change; we used the interview, the survey with a semi-structured questionnaire and a questionnaire with Lickert-type scale and an associative letter. The obtained results the existence of social representations of the climate change; with similar characteristics between the students (female and male) and more favorable attitudes in the students (female). In general, the components of social representations dimensions are similar by gender and by university. In the representations, information on the effects of climate change and the recognition of the importance of environmental education predominate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abric, C. (coord.) (1994). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.

Banchs, M. A. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Papers on Social Representations, 9, 1-15.

Boyes, E. y Stanisstreet, M. (1992) ‘Students’ perceptions of global warming’. International Journal of Environmental Studies, 42(4), 287-300. https://doi.org/10.1080/00207239208710804

Cabecinhas, R., Lázaro, A. y Carvalho, A. (2008). Communicating Climate Change: Discourses, Mediations and Perceptions. Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Universidade do Minho. Disponible en http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/climate_change10

Calixto, R. (2008). Representaciones sociales del medio ambiente. Perfiles Educativos, XXX (120), 33-62.

Correa, I. (2012). Cambio climático y representaciones sociales entre estudiantes de educación superior. En B. Ortiz y C. Velasco (coords.), La percepción social del cambio climático (pp. 108-122). México: Universidad Iberoamericana Puebla y Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales.

Delgado, G.C. (2015). Water and urban metabolism. Journal of Polical Ecology, 22, 98-114.

Dove, J. (1996). Student teacher understanding of the greenhouse effect, ozone layer depletion and acid rain. Environmental Education Research, 2(1), 89-100. https://doi.org/10.1080/1350462960020108

Espejel, A., Flores A. y Castillo, I. (2014). Estereotipos de género en la educación ambiental. En A. Espejel y A. Flores (coords.), Educación ambiental, género y competencias (pp. 11-36). México: Universidad Autónoma de Tlaxcala.

González-Gaudiano E. y Maldonado L. (2012). Representaciones sociales y cambio climático, el caso de Veracruz. En B. Ortiz y C. Velasco (coords.), La percepción social del cambio climático (pp. 82-106), México: Universidad Iberoamericana Puebla y Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales.

González-Gaudiano E. y Maldonado, A. L. (2014). Los jóvenes universitarios y el cambio climático. México: Universidad Veracruzana.

González-Gaudiano E. y Maldonado, L. (2014). ¿Qué piensan, dicen y hacen los jóvenes universitarios sobre el cambio climático? Un estudio de representaciones sociales. Educar em Revista, 3, 35-55. https://doi.org/10.1590/0104-4060.38106

Jaspal, R., Nerlich, B. y Cinnirella, M. (2014). Human Responses to Climate Change: Social Representation, Identity and Socio-psychological Action. Environmental Communication, 8(1), 110-130.

Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. En Serge Moscovici, tr. David Rosenbaum, Psicología Social II (pp. 469-493). Barcelona: Paidós.

Kates, Robert W. (2007) Foreword. En S. Moser y L. Dilling (eds.), Creating a Climate for Change. Communicating Climate Change and Facilitating Social Change (pp. xiii-xv). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511535871.002

Martínez, B, (2003). Empoderamiento y cambios en el manejo y control de recursos. En E. Tuñón (coord.), Género y medio ambiente (pp. 221-254), México: Ecosur, Semarnat-Plaza y Valdes.

Meira, P.Á. (2002). Problemas ambientales globales y educación ambiental: una aproximación desde las representaciones sociales del cambio climático. En M. Campillo (ed.), El papel de la educación ambiental en la pedagogía social (pp. 31-133). Murcia: Diego Marín.

Meira, P.Á. (dir.) (2013). La respuesta de la sociedad española ante el cambio climático. Madrid: Fundación Mapfre y Aldine editorial.

Meira, P.Á. y Arto, M. (2014). Representaciones del cambio climático en estudiantes universitarios en España: aportes para la educación y la comunicación. Educar em Revista, 3, 15-33. https://doi.org/10.1590/0104-4060.38041

Montoya, E. y Acevedo, E. (2013). Preocupación ambiental entre población uni-versitaria: representaciones sociales e implicaciones en temas ambientales en la Universidad de Antioquia. El Ágora USB, 14(1), 241-256. https://doi.org/10.21500/16578031.128

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis su imagen y su público. Buenos Aires. Hemul.

Ramírez, Y. (2014). Estudio comparativo de las representaciones sociales del cambio climático en estudiantes de licenciatura para la estructuración de pautas de comunicación educativa. Tesis para obtener el doctorado en Investigación Educativa. México: Universidad Veracruzana.

Rebich, S. y Gautier, C. (2005). Concept mapping to reveal prior knowledge and conceptual change in a mock summit course on global climate change. Journal of Geoscience Education, 53(4), 355-365. https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.4.355

Sauvé, L. (1997). Pour une éducation liée à l’environnement. Montreal: Guérin.

Terrón E. y Bahena, D. (2015). Saberes del cambio climático de los universitarios y el camino pendiente de la educación ambiental. Trabajo presentado en el XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Chihuahua, México.

Universidad Complutense de Madrid (2008). Actitudes, información e implicación de los jóvenes en el desarrollo sostenible de la ciudad de Madrid. Disponible en http://fongdcam.org/manuales/sostenibilidad/datos/docs/1_ARTICULOS_Y_DOCUMENTOS_DE_REFERENCIA/M_PARTICIPACION_CIUDADANA/juventud_y_medio_ambiente.pdf

Published

2019-05-06

How to Cite

Calixto Flores, R. (2019). The social representations on climate change of the students of pedagogy in Mexico: An approach from the perspective of gender. Educacion, 28(54), 7–26. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.001

Issue

Section

Artículos