Conceptions of Interculturality and classroom practice: A Study with Teachers of Shipibo Communities in Perú

Authors

  • Nora Cépeda García Pontificia Universidad Católica del Perú
    Docente contratada en la Pontificia Universidad Católica del Perú. Departamento Académico de Educación. Licenciada en Educación con especialidad en Educación Primaria, Segunda Especialidad en Formación Docente, maestría en Antropología. Experiencia en educación primaria, en formación docente inicial y en servicio, en elaboración de propuesta pedagógica y materiales educativos para
    niños y docentes, investigación en temas de docencia, en Tarea Asociación de Publicaciones Educativas.
    Correo: ncepeda@tarea.pe
  • Dina Castro Burgos University of North Texas
    Profesora principal en la University of North Texas (UNT), con un doctorado (Ph.D.) en Educación Infantil y Educación Especial (University of North Carolina in Chapel Hill), maestría en Salud Pública (University of Alabama in Birmingham), licenciatura en Psicología (Universidad Peruana Cayetano Heredia) y un certificado de posgrado en Estudios Latinoamericanos. Investigadora y evaluadora de proyectos sobre desarrollo bilingüe e interculturalidad en la educación infantil, con énfasis en acceso, calidad, formación y capacitación de maestros. Correo: dina.castro@unt.edu
  • Pilar Lamas Basurto Pontificia Universidad Católica del Perú

    Profesora ordinaria asociada de tiempo completo en el Departamento de Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Licenciada en Educación Inicial. Maestría en Educación con mención en Currículo. Profesora de Pre grado y Post Grado. Investigadora en temas curriculares. Correo: plamas@pucp.edu.pe

     

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.201901.004

Keywords:

conceptions, intercultural education, teaching practice, curricular planning

Abstract

This article presents the results from a qualitative and comparative study. The general objective was to identify the conceptions of interculturality of teachers in two intercultural bilingual Shipibo-Spanish schools in Lima and Ucayali, and describe how they are incorporated in their teaching practices and curricular planning. The methodology included a semi-structured interview, classroom observations, and the analysis of learning units. Findings resulted from a process of data reduction and triangulation. Prevalent themes were: the affirmation of their own culture, the encounter with other languages and cultures, and the exchange among cultures. There was a relation between teachers’ conceptions and their classroom practices. Regarding curricular planning, there were differences in the incorporation of contents with an intercultural perspective between the schools in Lima and Ucayali.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-05-06

How to Cite

Cépeda García, N., Castro Burgos, D., & Lamas Basurto, P. (2019). Conceptions of Interculturality and classroom practice: A Study with Teachers of Shipibo Communities in Perú. Educacion, 28(54), 61–86. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.004

Issue

Section

Artículos