Interculturality in the normative framework of physical education in Colombia. Introitus to professional training
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.201901.005Keywords:
Physical education, differences, cultural integration, educational legislation (IRESIE)Abstract
This article presents the results of the research Interculturality and culture of indigenous peoples in the professional training process in Physical Education in Colombia; which aimed to recognize the presence or absence of diversity in the curricula of existing programs with active registration in the National Higher Education Information System of the country. It was approached methodologically from a dialogue between walking the spiral - Jijunan (understanding) and Kajijunan (interpretation) - proper of Colombian indigenous peoples and the content analysis technique; from which it aimed to infer and uncover what is latent in institutional documents of universities with courses in the field. There was little presence of these categories in the curricula of the current programs in Colombia.Downloads
References
Bardin, L. (1986). Análisis de contenido. Madrid, España: Akal.
Castro, C. M. (2010). La educación indígena ika, kankuama, nasa, wayúu y mokaná fortalecen la interculturalidad en Colombia. Revista Educación y Humanismo, 12(19), 148-176.
Castro, S. (2007). Descolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el dialogo de saberes. En S. Castro y R. Grosfoguel (eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 79-91). Bogotá: Iesco-Pensar-Siglo del Hombre Editores.
Coldeportes Nacional (2009). Plan Nacional del Deporte. Bogotá.
Congreso de Colombia (06 de marzo de 2014). Ley de Transparencia y del Derecho de Acceso a la Información Púbica Nacional [Ley 1712 de 2014]. Recuperado de http://www.mintic.gov.co/portal/604/articles-7147_docu-mento.pdf
Congreso de Colombia (07 de agosto de 1997). Ley cultura, fomentos y estímulos a la cultura, se crea el Ministerio de la Cultura y se trasladan algunas dependencias [Ley 397 de 1997] DO: Recuperado de file:///C:/Users/SAUL/Downloads/Ley%20397%20de%201997.pdf
Congreso de Colombia (28 de diciembre de 1992). Ley de Educación Superior [Ley 30 de 1992]. DO: 40700. Recuperado el 20 de agosto de 2016 de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=253
Congreso de Colombia (8 de febrero de 1994). Ley General de Educación [Ley 115 de 1994]. DO: 41.214. Recuperado el 20 de agosto de 2016) de http/www.unal.edu.co/secretaria/ normas/ex/L0115_94.pdf
Congreso de Colombia (18 de enero de 1995). Disposiciones para el fomento del deporte, la recreación, el aprovechamiento del tiempo libre y la Educación Física y creación del Sistema Nacional del Deporte [Ley 181 de 1995]. Recuperado el 20 de agosto de 2016 de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85919_archivo_pdf.pdf
Constitución Política de Colombia de 1991 (2016). Bogotá, Colombia: Ed. Unión Ltda.
Corona, S. y Kaltmeier, O. (2012). En diálogo. Metodologías horizontales en ciencias sociales y culturales. Barcelona, España: Gedisa.
Delgado, J. (1998). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid, España: Síntesis.
Geertz, C. (1989). El impacto del concepto de cultura en el concepto del hombre. En C. Geertz, La interpretación de las culturas (pp. 43-59). Barcelona: Gedisa.
Grosfoguel, R. (2013). Racismo/sexismo epistémico, universidades occidentalizadas y los cuatro genocidios/epistemicidios del largo siglo XVI. Tabula Rasa, 19, 31-58. https://doi.org/10.25058/20112742.153
López, L. E. (2004). Interculturalidad y educación superior: el caso de la formación docente. Educación, 13(24), 1-9.
Maura, V. G. y Tirados, R. M. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, (47), 185-209.
Ministerio de Educación Nacional (2000). Serie lineamientos curriculares. Educación Física, Recreación y Deporte. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_10.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2010). Orientaciones pedagógicas para la Educación Física, Recreación y Deporte. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles340033_archivo_pdf_Orientaciones_EduFisica_Rec_Deporte.pdf
Molina-Bedoya, V. A. (2012). Prácticas socioculturales de resistencia en la comunidad indígena nasa. Fiestas, celebraciones y encuentros colectivos. Pensar a Prática, 15(1), 71-87.
Ruiz, J. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao, España: Universidad de Deusto.
Sánchez, E., Enrique, M., Benjumea, S., Rodríguez, I. y Nieto, B. (2003). Los pueblos indígenas en Colombia: derechos, políticas y desafíos. Bogotá: Unicef.
Villodre, B. y del Mar, M. (2012). Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos necesarios para la labor docente. Hekademos, 1(11), 67-76.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Educacion

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



