The level of English achieved in fifth grade of secondary school at three public schools in metropolitan Lima
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.201902.004Keywords:
Teaching English, public schools, graduate level, educational policies, teaching perceptionAbstract
This research is framed in the context of the Peruvian public education, where the teaching of the English language has been the objective of unsuccessful reforms aimed at improving the situation of oblivion in which it has been for decades. At a time when the Ministry of Education has launched a new policy to ensure that all students who graduate from public school can express their ideas efficiently in English, it is advisable to know the effectiveness of these changes. Using data collected from the protagonists, this study gives account of the factors that are facilitating or impeding its implementation, as well as their early successes, to identify useful elements for decisions that ensure the quality of the teaching of English in public schools.
Downloads
References
British Council (2015). English in Peru. An examination of policy, perceptions and influencing factors. Recuperado de https://www.britishcouncil.pe/sites/default/files/english_in_peru_may_2015.pdf y http://www2.congreso.gob.pe/Sicr/CenDocBib/con4_uibd.nsf/$$ViewTemplate%20for%20Documentos?OpenForm&Db=0C4E41B6415D91AF05257F3E005ECB39&View=yyy
Congreso de la República del Perú (s.f). Ley General de Educación. Ley 23384. Capítulo I de los Fundamentos de la Educación. Artículo 5. Recuperado de http://www4.congreso.gob.pe/comisiones/1998/educacion/lgendu/cap1.htm
Consejo Nacional de Educación (2005). Hacia un Proyecto Educativo nacional 2006-2021. Lima: Consejo Nacional de Educación. Recuperado de http://www.cne.gob.pe/uploads/proyecto-educativo/versiones/encarte-hacia-un-proyecto-educativo-nacional.pdf
Consejo Nacional de Educación (2017). Revisión de las Políticas Educativas 2000-2015. Lima: Unesco Lima. Recuperado de http://www.cne.gob.pe/uploads/revision-politicas-educativas-2000-2015.pdf
Consejo Nacional de Educación (2018) Proyecto de Educación nacional al 2021. Balance y recomendaciones 2017-2018. Recuperado de http://www.cne.gob.pe/uploads/publicaciones/publicacion/2018/balance-pen-2017-2018.pdf
Cronquist, K. y Fiszbein, A. (2017) El aprendizaje del inglés en América Latina (2017). El Diálogo. Liderazgo para las Américas. Recuperado de https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2017/09/El-aprendizaje-del-ingl%C3%A9s-en-Am%C3%A9rica-Latina-1.pdf
Ministerio de Educación - Minedu (2003) Ley General de Educación. Ley 28044. Artículo 20°: Educación Bilingüe Intercultural. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/p/ley_general_de_educacion_28044.pdf
Ministerio de Educación - Minedu (2005). Plan Nacional de Educación para Todos 2005-2015, Perú. Hacia una educación de calidad con equidad. Ministerio de Educación. Foro Nacional de Educación para todos. Lima: Minedu.
Ministerio de Educación - Minedu (2012). Marco de Buen Desempeño Docente. Un buen maestro cambia tu vida. Lima: Ministerio de Educación
Ministerio de Educación - Minedu (2014) Lineamientos para la implementación de la enseñanza del idioma inglés en las instituciones educativas públicas de educación básica regular. Recuperado de http://www.drelm.gob.pe/drelm/wp-content/uploads/2015/06/Resolucion_Ingles.compressed.pdf
Ministerio de Educación - Minedu (2015). Inglés, puertas al mundo. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/ingles-puertas-al-mundo/
Mendoza, M. (2015). English Teaching as a Second Language Educational Public Policies. Brief Comparative Study in Colombia, Costa Rica, Mexico and Uruguay. Revista Latinoamericana de Educación Comparada,6(8), 123-135.
Vanden Eynden, M. (1980). Enseñanza de idiomas en la educación peruana. Lexis, 4(2), 179-189.
Zierer-Wu, C. (1981). La situación de la enseñanza de idiomas en el Perú. Boletín AEPE Nº 25. Biblioteca del profesor. Centro Virtual Cervantes. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/boletin_25_14_81/boletin_25_14_81_08.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Educacion

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



