Educational Innovation: The experience of pedagogical careers at the University Of Los Lagos Chile
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.201902.005Keywords:
Educational innovation, higher education, teacher trainingAbstract
Educational innovation is a relevant aim for higher education institutions, especially for teacher training institutions, due to the impact on the educational system of a country. This study of educational innovation state, among their pedagogical careers, was made by Universidad de Los Lagos, regional university in the chilean city of Osorno. Through the analysis of academics interviews and the institutional documents review, it was concluded there are difficulties defining the innovation concept; that innovation in pedagogical careers starts with curricular innovation driven by the institutional model on competences-based education; and that the experiences of teaching innovation are, mainly, silent innovations.
Downloads
References
Acosta, S., Loaiza, M., Salazar, A., Salomé, P. (2016). Valoración de la capacidad innovadora de la UTPL a través de la aplicación del Modelo de Innovación en Educación Superior MIES. En A. Villa (ed.), Innovación en la formación del profesorado universitario. España: FIIU.
Blanco, R. y Messina, G. (2000). Estado del arte sobre las innovaciones educativas en América Latina, Santiago de Chile: Unesco. Recuperado de http://www.observatorioeducativo.pe/wp-content/uploads/2013/11/ESTADO-DEL-ARTE-SOBRE-LAS-INNOVACIONES-EDUCATIVAS-EN-AM%C3%89RICA-LATINA.pdf
Blase, J. (2002). Las micropolíticas del cambio educativo. Revista Profesorado, 6, 1-2. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev61ART2.pdf
Bruner, J. (1996) The Culture of Education; Cambridge, MA: Harvard University Press.
Coterón, J. y Gil, J. (2015). Innovación educativa en educación secundaria-universidad. Marco teórico y fundamentos para el diseño de proyectos. En T. González, P. Irureta-Goyena y R. Pardo (eds.), La educación experiencial como innovación educativa (pp. 97-124). Madrid: Plaza y Valdés.
Chocarro, E., Sobrino, A. y González-Torres, M.C. (2013). Scholarship of Teaching and Learning: un modelo de desarrollo profesional de los profe-sores universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profes orado,16(1), 5-14. https://doi.org/10.6018/reifop.16.1.179401
Jerez, O. y Silva C. (eds.) (2017). Innovando en Educación Superior: Experiencias clave en Latinoamérica y el Caribe 2016-2017, 1, Gestión curricular y desarrollo de la docencia. Santiago, Chile: Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Chile.
López, C. S, Heredia, Y. (2017). Marco de referencia para la evaluación de proyectos de innovación educativa. Guía de aplicación. Monterrey, Nuevo León: Tecnológico de Monterey. Recuperado de http://escalai.com/wp-content/uploads/2018/12/Gui%CC%81a-de-aplicacio%CC%81n-Corregida_2.pdf
Messina, G. (1999). Investigación en o investigación acerca de la formación docente: un estado del arte en los noventa. Revista Iberoamericana de Educación, 19, 145-207.
Moreno, M. (2000). Formación de docentes para la innovación educativa. Revista Electrónica Sinéctica, 17, 24-32.
OCDE (2017). Educación en Chile. Evaluaciones de políticas nacionales de educación. Santiago de Chile: Fundación SM.
OCDE (2009). La educación superior en Chile. https://doi.org/10.1787/9789264054189-es
Ortega, P., Ramírez, M., Torres, J. López, A., Servín, C., Suárez, L., Ruiz, B. (2007). Modelo de innovación educativa. Un marco para la formación y el desarrollo de una cultura de la innovación. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331427206010
Pey, S. y Chauriye, S. (2011). Innovación curricular en las universidades del consejo de rectores 2000-2010. Recuperado de http://sct-chile.consejoderectores.cl/documentos_WEB/Innovacion_Curricular/2.Informe_INNOVACION_CURRICULAR.pdf
Pozo, J.L. (2008). El cambio de las concepciones docentes como factor de la revolución educativa. Revista Educación, Comunicación, Tecnología.3(5), 1-27.
Pozo, J.L. (2009). Adquirir una concepción compleja del conocimiento: creencias epistemológicas y concepciones del aprendizaje. En J.L. Pozo y M.P. Pérez (eds.), Psicología del estudiante universitario: La formación en competencias. (pp. 70-85). Madrid: Morata.
Pozo, J.L. (2014). Psicología del aprendizaje humano. Adquisición de conocimiento y cambio personal. Madrid: Morata.
RIE 360. (2018). Perspectivas de la innovación educativa en universidades de México: Experiencias y reflexiones de la RIE 360. Recuperado de https://educatic.unam.mx/avisos/perspectivas-innovacion-educativa-en-universi-dades-mexico.pdf
Robalino, M. (2005). ¿Actor o protagonista? Dilemas y responsabilidades sociales de la profesión docente. Revista PRELAC, 1. Unesco/OREALC.
Unesco. (2006). Modelos innovadores en la formación inicial docente. Santiago de Chile: Unesco.
Unesco. (2016). Texto 1: Innovación Educativa. Herramientas de apoyo para el trabajo docente. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002470/247005s.pdf
Russell, T. (2014). La práctica en la formación de profesores: tensiones y posibilidades en la experiencia de aprender a enseñar. Estudios Pedagógicos, 40 (Especial), 223-238. https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000200013
Villa, A. (2012). Avances en la innovación universitaria. Bilbao: Mensajero.
Villa, A. (2014). La innovación educativa para transformar la sociedad multicultural. Recuperado de http://www.foroinnovacionuniversitaria.net/foroant/la-innovacion-educativa-para-transformar-la-sociedad-multicultural-el-papel-de-las-universidades/
Villa, A. (ed.). (2013). ISUR Un modelo de evaluación de Innovación Social Universitaria Responsable. Bilbao: Universidad de Deusto.
Villa, A. (ed.) (2016). Innovación en la formación del profesorado universitario. Recuperado de http://www.foroinnovacionuniversitaria.net/foroant/innovacion-en-la-formacion-del-profesorado-universitario/
Villa, A., Escotet, M., Goñi, J. (2007). Modelo de innovación para la educación superior. MIES. Bilbao: Universidad de Deusto.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Educacion

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



