Successful generating factors for knowledge management through the application of a structural equation model
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.201902.009Keywords:
Knowledge management, knowledge transfer, processes, successful factorsAbstract
The purpose was to analyze how the transfer of knowledge is managed in an institution of higher education by analyzing a model of structural equations. The research was conducted on the basis proposed by Molina and Marsal (2002) model, analyzing the implication of the high direction, organizational culture, management skills, technology, knowledge management processes and indicators. The questionnaire consisted of 34 questions in Likert scale. Cronbach’s alpha coefficient obtained for the six variables was .948. It was noted that managers integrate and support knowledge management; participants are considered responsible for their own information. The influence of the observed variables in the variable under study was identified through analysis of a structural equation model.
Downloads
References
Argote, L. (1999). Organizational learning: creating, retaining and transferring knowledge. Boston, US: Kluwer Academic Publishers.
Byrne, B. M. (2010). Multivariate applications series. Structural equation modeling with amos: basic concepts, applications, and programming. (2nd. ed.). Nueva York, US: Routledge/Taylor & Francis Group.
Cabero, A. J., Ballesteros, R. C. y López M. E. (2015). Los mapas conceptuales interactivos como recursos didácticos en el ámbito universitario. Revista Complutense de Educación, 26, 15-31. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.43791
De Freitas, V. y Yaber, G. (2015). Una taxonomía de los factores clave de éxito en la implantación de sistemas de gestión del conocimiento en instituciones de educación superior. GECONTEC: Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 3(1), 69-86.
Digman, L. A. (1990). Strategic management: concepts, decisions, cases. (2nd. Ed.). Boston, US: Homewood, Ill.: BPI/Irwin.
Fernández, M. M. (2015). Los portales del conocimiento en las organizaciones contemporáneas. e-Ciencias de la Información, 5(1), 1-18. doi: https://doi.org/10.15517/eci.v5i1.17036
Grace, J. B. (2006). Structural equation modeling and natural systems. Nueva York, US: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511617799
Gujarati, N. D. y Porter, C. D. (2009). Econometría. (5a. ed.). México, D. F.: McGraw-Hill.
Gutiérrez-Doña, B. (2008). Cuaderno metodológico 2: modelos lineales estructurales: conceptos básicos, aplicaciones y programación con LISREL. San José, CR.: Instituto de Investigaciones Psicológicas.
Hartwick, J. y Barki, H. (2001). Interpersonal conflict and its management in information system development. MIS Quarterly,25(2), 195-228. https://doi.org/10.2307/3250929
Herrera, C. J. F. y Giraldo, V. O. L. (2010). Apropiación de conocimiento entre instituciones privadas de educación: transferencia del proyecto cup2 de uniandes a uniminuto. Journal of Information Systems and Technology Management. 7(1), 33-70. https://doi.org/10.4301/S1807-17752010000100002
Kline, B. R. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. (3ra. ed.). Nueva York, US: The Guilfors Press.
Knowledge Master. (2007). El puesto de trabajo del Gestor del Conocimiento. Recuperado de http://conceptmaps.it/KM-KnowledgeManagerJob-esp.htm
Ko, D. G., Kirsch, L. J. y King, W. R. (2005). Antecedents of knowledge transfer from consultants to clients in enterprise system implementations. Management Information System Quarterly, 29(1), 59-85. https://doi.org/10.2307/25148668
López, D., Marulanda, C. E. y López M. (2015). Métricas de valoración de la gestión del conocimiento para las pequeñas y medianas empresas del sector tecnologías de información en el triángulo del café en Colombia. Información Tecnológica, 26(3), 173-183. https://doi.org/10.4067/S0718-07642015000300020
Manzano, P. A. y Zamora, M. S. (2009). Sistema de ecuaciones estructurales: una herramienta de investigación. Cuaderno técnico 4. México: Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior, A.C. (Ceneval).
Molina, J. L. y Marsal, S. M. (2002). La gestión del conocimiento en las organizaciones. Colección de Negocios, Empresa y Economía. Libros en red.
Schumacker, R. E. y Lomax, R. G. (2010). A beginner’s guide to structural equation modeling (3a. ed.). Nueva York, US: Taylor and Francis Group, LLC.Secretaría de Educación Pública (2015). Transferencia de conocimientos y tecnología. Recuperado de http://dgeta.sems.gob.mx/es/dgeta/transferencia_tecnologica1
Sik-Yum, L. (2007). Structural equation modeling. A bayesian approach. Chichester, England: John Wiley & Sons Ltd.
Ullman, B. J. (2006). Structural equation modeling: reviewing the basics and moving forward. Journal of Personality Assessment, 87(1), 35–50. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa8701_03
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Educacion

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



