Conceptions about a?ectivity in teachers working in hospital classrooms in Chile

Authors

  • Sylvia Contreras Salinas Universidad de Santiago de Chile

    Doctora en Pedagogía de la diversidad sociocultural por la Universidad Complutense de Madrid. Magister en Educación con Mención en Currículo y Evaluación. Socióloga y profesora de Educación diferencial. Docente e investigadora en distintas universidades chilenas, entre ellas, la Universidad de Santiago de Chile. En 2015, se adjudica un proyecto Fondecyt (Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico) de Iniciación titulado: Trayectorias educativas y saberes socialmente producidos que despliegan mujeres inmigrantes en los procesos de inclusión en la Región Metropolitana de Chile. Correo electrónico: sylvia.contreras.s@usach.cl

  • Flor Romero Ormeño Universidad de Santiago de Chile

    Egresada de técnico en Educación Parvularia del Colegio Politécnico Santa Ana. Licenciada en Educación. Docente de Educación general básica por la Universidad de Santiago de Chile con mención en Lenguaje, Comunicación y comprensión del Medio Social. Docente de Lenguaje en una escuela de la comuna de Santa Cruz, VI Región, Chile. Correo electrónico: flor.ormeno@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202001.002

Keywords:

Affectivity, Teachers, Hospital Pedagogy

Abstract

This article describes the conceptions of affectivity in the speeches of teachers who work in a hospital classroom belonging to a public hospital in the Metropolitan Region in Chile are explored, considering it as a multidimensional experience, from which the teaching practice is configured. The methodology and procedures correspond to a qualitative approach, specifically, a case study. For this, the whole teaching team that attends children diagnosed with cancer was interviewed. The main findings indicate that the category affectivity is not visualized as a phenomenon that is theorized and recreated in the discourse of the teachers interviewed. Finally, it is concluded that it is necessary to advance in valuing and clarifying the affectivity put into play in the educational act.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-04-29

How to Cite

Contreras Salinas, S., & Romero Ormeño, F. (2020). Conceptions about a?ectivity in teachers working in hospital classrooms in Chile. Educacion, 29(56), 27–47. https://doi.org/10.18800/educacion.202001.002

Issue

Section

Artículos