Evaluation of the Incidence of the Formal Elements of Visual Language for Illustration Making: A Research with Students in Initial Teaching Training

Authors

  • Ana Maldonado Fuentes Universidad del Bío-Bío

    Académica del Departamento de Ciencias de la Educación de la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad del Bío-Bío, Chile. Profesora de Castellano. Licenciada en Estética. Magíster en Ciencias de la Educación. Líneas de investigación: Formación Inicial Docente, Evaluación de Aprendizaje y Comprensión Lectora. Correo electrónico: amaldonado@ubiobio.cl

  • Francisco Rodríguez Alveal Universidad del Bío-Bío

    Académico del Departamento de Ciencias de la Educación de la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad del Bío-Bío, Chile. Profesor de Estado en Matemática. Magíster en Bioestadística. Académico en la Universidad de Concepción, Universidad de Chile, Universidad Católica de Temuco, Universidad Mayor y la Universidad del Bío-Bío. Líneas de investigación: Formación Inicial Docente, Teoría de Distribuciones y Didáctica de la Estadística. Correo electrónico: frodriguez@ubiobio.cl

  • Pedro Sandoval Rubilar Universidad del Bío-Bío

    Académico del Departamento de Ciencias de la Educación de la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad del Bío-Bío, Chile. Doctor en Ciencias de la Educación. Académico, investigador y docente de Pregrado, Magíster y Doctorado en distintas universidades de Chile. Área de especialización e investigación: Currículo, Evaluación Curricular, Aprendizajes y Formación Inicial Docente. Correo electrónico: psandoval@ubiobio.cl

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202001.005

Keywords:

Visual Literacy, Initial Teacher Training, Aesthetic Education, Authentic Evaluation, Learning Evaluation

Abstract

In the learning process, visual literacy is key for the construction of meanings, and knowledge of the components of visual language is an expected outcome of the school curriculum. However, studies offering empirical evidence in this area are scarce, particularly from teaching students. This research of exploratory type and with quantitative analysis techniques, examines which of these components would have a greater impact on the elaboration of texts of a visual nature, based on the evaluation of a corpus of illustrations originally made by Early Teacher Training students at a university that is a member of the Board of Chancellors of Chilean Universities. The research process allowed us to identify the predominance of color, composition and visual representation, whose evaluation could enhance learning in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-04-30

How to Cite

Maldonado Fuentes, A., Rodríguez Alveal, F., & Sandoval Rubilar, P. (2020). Evaluation of the Incidence of the Formal Elements of Visual Language for Illustration Making: A Research with Students in Initial Teaching Training. Educacion, 29(56), 95–115. https://doi.org/10.18800/educacion.202001.005

Issue

Section

Artículos