Epistemological concepts and teaching practice of Mexican high school (bachillerato) history teachers: a narrative study
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.202101.006Keywords:
Epistemology, Teaching practice, History, Upper secondary education, Critical thinking, NarrativeAbstract
In this article, interviews with six history teachers at the upper secondary level are analyzed in order to review and reflect on their epistemological conceptions. The method used was qualitative and narrative research was used; using the in-depth interview technique. Among the main findings, it is worth noting that most teachers have a misconception of the concept of History, of the use of sources, of historical time, as well as of its epistemology. Likewise, some teachers do not have the appropriate professional profile to teach the discipline, so, in summary, their critical reflection is precarious when faced with questions about the meaning of history, which influences the reorientation of the teaching of discipline.
Downloads
References
Acevedo, C., Porro, S. y Aduríz-Bravo, A. (2013). Concepciones epistemológicas, enseñanza y aprendizaje en la clase de ciencias. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 1(34), 28-46. https://doi.org/10.17227/01213814.34ted28.46
Arostegui, J. y Saborido, J. (2005). El tiempo presente. Un mundo globalmente desordenado. Buenos Aires: Eudeba.
Barrón, M. C. (2009). Docencia Universitaria y Competencias Didácticas. Perfiles Educativos, 31(125), 76-87. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982009000300006
Bloch, M. (2001). Apología para la historia o el oficio de historiador. México: Fondo de Cultura Económica.
Bolívar, A. (2002). «¿De nobis ipsis silemus?»: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1), 1-26. Recuperado de http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/49
Carr, E. (2010) ¿Qué es la historia? Barcelona: Ariel.
Connelly, F. M. y Clandinin, D. J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En Larrosa (Ed.), Déjame que te cuente (pp. 11-59). Barcelona: Laertes.
De Certeau, M. (1978). La escritura de la historia. México: U.I.A.
Florescano, E. (1999). Para qué enseñar la historia. Nexos. Recuperado de https://www.nexos.com.mx/?p=9250
Foucault, M. (2005). La arqueología del saber. México: Siglo XXI.
González y González, L. (1999). El oficio de historiar. México: Colegio de Michoacán.
LaCapra, D. (2006). La historia en tránsito. México: Fondo de Cultura Económica.
Mackay, R., Franco, D. E. y Villacis, P. W. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Universidad y Sociedad, 10(1), 336-342. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Moradiellos, E. (2001). Las caras de Clío. Una introducción a la historia. Madrid: Siglo XXI.
Pantoja, P. (2017). Enseñar historia, un reto entre la didáctica y la disciplina: Reflexión desde la formación de docentes de ciencias sociales en Colombia. Diálogo Andino - Revista de Historia, Geografía y Cultura Andina, (53), 59-71. https://doi.org/10.4067/S0719-26812017000200059
Pérez, A. y Gimeno, J. (1988). Pensamiento y acción en el profesor: de los estudios sobre la planificación al pensamiento práctico. Infancia y Aprendizaje, 42, 37-63. https://doi.org/10.1080/02103702.1988.10822201
Plá, S. (2015). Diferentes tiempos, diferentes historias. Pensar los tiempos históricos en el bachillerato. Revista de Investigación Educativa, 20 (enero-junio), 25-44. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i20.1286
Secretaría de Educación Pública [SEP] (2014). Profesiograma para el bachillerato general modalidad escolarizada. Recuperado de https://incorporadas.unison.mx/normatividad/PERFIL_PROFESIOGRAFICO-BACHILLERATO/PERFIL_PROFESIOGRAFICO.pdf
Real Academia Española. Concepto: pensar. Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.4 en línea]. Consultado el 15 de febrero de 2021. Recuperado de https://dle.rae.es/pensar
Real Academia Española. Concepto: crítico. Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.4 en línea]. Consultado el 15 de febrero de 2021. Recuperado de https://dle.rae.es/cr%C3%ADtico?m=form
RIEMS, (2013). Reforma Integral para la Educación Media Superior. Recuperado de http://www.gob.mx/sep/documentos/nuevo-modelo-educativo-99339
Shavelson, R y Stern, P. (1983). Investigación sobre el pensamiento pedagógico del profe-sor, sus juicios y decisiones y conductas. En J. Gimeno Sacristán y A. I. Pérez Gómez (dirs.), La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid: Akal.
Villoro, L. (1980). El sentido de la historia. En C. Pereyra et al., Historia ¿Para qué?, (pp.35-52). México: Siglo XXI.
Walsh, W. H. (1968a). Introducción a la filosofía de la historia. México: Siglo XXI.
Walsh, W.H. (1968b). Introducción a la filosofía de la historia. Argentina: Siglo XXI editores.
White, H. (1973). Metahistoria: La imaginación histórica en la Europa del siglo XIX. México: Fondo de Cultura Económica.
Zeichner, K. y Gore, J. (1990). Teacher socialisocialization. En R.W. Houston (ed.), Handbook of Research on Teacher Education (pp. 329-348). Nueva York: Macmillan.




