The relationship between the leadership style of the director and the motivation of millennial generation teachers

Authors

  • Melissa Hernández Colón Pontificia Universidad Católica de Puerto Rico https://orcid.org/0000-0001-6782-2787

    Con licenciatura en Pedagogía, Maestría en Administración y Supervisión Escolar y Doctorado en Gerencia y Liderazgo Educativo por la Pontificia Universidad Católica de Puerto Rico, Recinto de Ponce. Ha ejercido como Maestra y Directora escolar en el Departamento de Educación de Puerto Rico. Actualmente se desempeña como Ejecutiva de Cuentas y Consultora Educativa de la compañía A plus Educational and Consulting Solutions. Correo electrónico: melissahernandez2@pucpr.edu

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202101.009

Keywords:

Principal leadership style, Work motivation, Millennials generation

Abstract

The purpose of this quantitative correlational research was to determine how the leadership style of the school principal relates to the work motivation of Millennials Generation employees. The theoretical framework that founded the research problem was the existentialist humanist theory of Ortega. The sample was made up of 176 participants from the Ponce region of the Puerto Rico Department of Education. To collect the data, the extrinsic and intrinsic motivation instrument, and the Leader Behavior Analysis II (LBAII) were used. From the data, a profile of the study participants was established. The main result showed that there is a significant relationship between the leadership style of the director and the motivation of the Millennials generation teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agüero, S. (2015). ¿De qué manera desafían los milleniales el liderazgo tradicional? Recuperado de https://revistaitnow.com/manera-los-millennials-desafian-liderazgo-tradicional

Añez, S. (2006). Cultura organizacional y motivación laboral de los docentes universitarios. Maracaibo, Venezuela: Universidad Rafael Belloso Chacín.

Archer, D. y Cameron, A. (2008). Liderazgo cooperativo – cómo tener éxito en el interconectado mundo. Butterworth Heinemann.

Archer, D. y Cameron, A. (2013). Collaborative Leadership. Building relationships, handling conflicts and sharing control (2nd ed.). Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203067505

Avolio, B., Bass, B. y Jung, D. (1996). Replicated confirmatory factor analysis of the Multifactor Leader Questionnaire (Form 5X). Binghamton: State University of New York at Binghamton, Center for Leadership Studies.

Avolio, B. y Yammarino, F. (1990). Operationalizing charismatic leadership using a levels-of-analysis framework. Leadership Quarterly, 1(3), 193-208. https://doi.org/10.1016/1048-9843(90)90020-I

Badford, L. y Lippitt, R. (2005). Building a democratic work group. Management and Philosophy, 22(3), 142-173.

Bass, B. (1985). Leadership and Performance Beyond Expectations. Nueva York: Division of Macmillan, Inc.

Bass, B. y Avolio, B. (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Broido, E. (2004). Understanding Diversity in Millennials Students. New Directions for Students Services, (106), 73-85. https://doi.org/10.1002/ss.126

Creswell, J. W. y Creswell, J. D. (2017). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (5th edition). Sage publications.

Del Valle, I. (2010). Liderazgo distributivo: una nueva visión del liderazgo educativo. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/282133831

Field, A. (2018). Discovering Statistics using IBM SPSS Statistics (5th edition). Sage Publications, Estados Unidos.

Hernández Sampieri, R y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México, DF: McGraw Hill Interamericana Ediciones.

Hersey, P. y Blanchard, K. H. (1977). So you want to know your leadership style? Training and Development Journal, 28(2), 22-37.

Herzberg, Frederick. (1968). One More Time: How do you Motivate Employees. Recuperado de https://kyleshulfermba530.weebly.com/uploads/2/3/4/5/23454770/one_more_time_-_how_do_you_motivate_employees.pdf

Krejcie, R. V. y Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610. https://doi.org/10.1177/001316447003000308

Lewin, K., Lippitt, R. y White, R. K. (1939). Patterns of aggressive behavior in experimentally created «social climates». The Journal of Social Psychology, 10(2), 269-299. https://doi.org/10.1080/00224545.1939.9713366

Lowe, D., Levitt, K. y Wilson, T. (2008). Solutions for Retaining Generation Y Employees in the Workplace. Business Renaissance Quarterly, 43.

Lupano, M. y Castro, A. (2005). Estudios sobre el liderazgo: teoría y evaluación. Psicodebate, 6, 107-122. https://doi.org/10.18682/pd.v6i0.444

Lussier, R. y Achua, C. (2016). Liderazgo: teoría, aplicación, desarrollo de habilidades (sexta edición). México: Thomson.

Miskel, A, Fewer, D. y Stewart, O. (2009). El liderato administrativo en la toma de decisiones. España, Universidad de Alcalá.

Naile, I. y Selesho, J. (2014). The Role of Leadership in Employee Motivation. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(3), 175-182. https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n3p175

Naim, M. F. y Lenka, U. (2018). Development and retention of Generation Y employees: a conceptual framework. Employee Relations, 40(2), 433-455. https://doi.org/10.1108/ER-09-2016-0172

Nir, A. y Kranot, N. (2006). School principal’s leadership style and teachers’ self-efficacy. Planning and Changing, 37(3-4), 205-218.

Ortega, Gasset J. (1983). El tema de nuestro tiempo. Madrid: Alianza Editorial / Revista de Occidente.

Pozzi, S. (2013). Generación «Y»: Sus expectativas laborales (Tesis de Grado). Universidad de San Andrés, Buenos Aires.

Ramírez, R., Abreu, J. y Badii, M. (2008). La motivación laboral, factor fundamental para el logro de objetivos organizacionales: Caso empresa manufacturera de tubería de acero. Daena: International Journal of Good Conscience, 3(1), 143-185.

Raxuleu, M. (2014). Liderazgo del director y desempeño pedagógico docente (Tesis de Grado). Universidad Rafael Landívar, Quetzaltenango, Guatemala.

Rubin, H. (2009). Liderazgo colaborativo: Desarrollo de asociaciones eficaces para las comunidades y escuelas. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Ruiz, G. (2011). Influencia del estilo de liderazgo del director en la eficacia de las instituciones educativas del consorcio de Santo Domingo de Guzmán de Lima Norte. (Tesis de Posgrado). Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Strauss, W. y Howe, N. (1991). Generations: The history of America’s future, 1584 to 2069. New York: William Morrow.

Stanford, E. (2017). 5 cosas que CREES saber de los Millennials que son probablemente erróneas. Recuperado de http://www.queretaro-dale-carnegie.com/blog/5-cosas-que-crees-saber-de-los-millennials-pero-son-probablemente-erroneas

Torres, J. (2010). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. Madrid: Morata.

Vega, C. y Zavala, G. (2004). Adaptación del cuestionario multifactorial del liderazgo (MLQ Forma 5X corta de B. Bass y B. Avolio al contexto organizacional chileno. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/tesis/uchile/2004/vega_c/sources/vega_c.pdf

Williamson, R. y Meyer-Looze, C. (2010). Working with Gen Y Teachers: Dealing with a Changing Teacher Workforce. Pittsburgh: Education Partnerships, Inc.

Published

2021-04-12

How to Cite

Hernández Colón, M. (2021). The relationship between the leadership style of the director and the motivation of millennial generation teachers. Educacion, 30(58), 188–205. https://doi.org/10.18800/educacion.202101.009

Issue

Section

Artículos