Pandemia, confinamiento y educación a distancia: una valoración universitaria en la Ciudad de México
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.202102.005Keywords:
Attitudes, Distance education, Pandemic, University studentsAbstract
This text is an approach to the student's assessment of the situation the pandemic, confinement, and in particular way distance education. The objective is to know the attitudes of young university students regarding new forms of teaching-learning, without losing sight of their state of mind, thinking and feeling about the health and social context. To achieve this objective, there are written descriptions requested from thirty students about their assessment of the surrounding situation, what they thought and what they felt. Regarding distance education, students declare satisfaction for continuing to study and frustration for social distancing. Difficulties of the massive and intensive use of digital technology, and the insistence to return to school are also revealed.
Downloads
References
Ajzen, Ic. (2005). Attitudes, Personality, and Behavior. Open University Press, McGraw-Hill Education (UK). Recuperado de https://psicoexperimental.files.wordpress.com/2011/03/ajzeni-2005-attitudes-personality-and-behaviour-2nd-ed-open-university-press.pdf
Allport, G. (1935). Attitudes in Murchison (Ed.), Handbook of social psychology. Worcester: Clark University Press.
Bohner, G., Dikel, N. (2010). Attitudes and attitude change. Annual Review of Psychology, 62, 391-417. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.121208.131609
Briñol, P., Falces, C., Becerra, A. (2007). Actitudes en J. F. Morales, C. Huici; M. Moya, E. Gaviria (Eds.), Psicología Social. (pp. 457-490) Madrid: McGraw-Hill.
Cohen, N. y Seid, G. (2019). Producción y análisis de datos cualitativos. En N. Cohen y G. Gómez Rojas (Coords.), Metodología de la investigación ¿Para qué? (pp. 203-227). Buenos Aires: Teseo/CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctvxcrxxz.10
Corrales, C. (1991). El estudio de los campos semánticos. Revista de Filología, 10, 79-93.
Díaz, C. (2000). El análisis sociosemántico en la psicología social: una propuesta teórica y una técnica para su aplicación. Psicothema, 12, 451-457.
Dussel, E. (2020). El COVID-19 jaqueó la modernidad. Recuperado de https://www.mugsnoticias.com.mx/noticias-del-dia/el-covid-19-jaqueo-la-modernidad-enrique-dussel/
Fredrickson, B. (2004). El poder de los buenos sentimientos. Mente y cerebro, 8, 74-78.
Han, B-C. (2014). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder.
Han, B-C. (2020). La emergencia viral y el mundo de mañana. En G. Agamben et al. (Coords.), Sopa de Wuhan. (pp. 97-112). S.l.: ASPO.
Kuhn, T. (1986). La estructura de las revoluciones científicas. México: FCE.
Lasalle, J. M. (2019). Ciberleviatán. Barcelona: Arpa.
Lupton, D. (2020). Doing Fieldwork in a Pandemic. Recuperado de https://nwssdtpacuk.files.wordpress.com/2020/04/doing-fieldwork-in-a-pandemic2-google-docs.pdf
Organización Mundial de la Salud (OMS) (2020). COVID-19: cronología de la actuación de la OMS. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19
Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2020). Construir hoy el futuro de la Educación. Recuperado de https://www.un.org/es/coronavirus/articles/future-education-here
Rodríguez, J.M. (2004). Estructura semántica y análisis ideológico. Filología y Lingüística, 30 (2), 155-169.
Rogers, C. (2007). El proceso de convertirse en persona. Barcelona: Paidós.
Seligman, M. (2014). La auténtica felicidad. Barcelona: Zeta.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura - Unesco (2014). Estrategia a plazo medio. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231112
Universidad Autónoma Metropolitana (UAM) (2020). Informe ejecutivo. Proyecto Emergente de Educación Remota. Recuperado de www.uam.mx
Ubillos, S., Mayordomo, S. y Páez, D. (2014). Actitudes: definición y medición. Componentes de la actitud. Modelo de la Acción Razonada y Acción Planificada. En D. Páez, I. Fernández, S. Ubillos y E. Zubieta (coords.), Psicología Social, Cultura y Educación (pp. 301-339). Madrid: Pearson Educación.
Valles, M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid: Síntesis.
Zibechi, R. (2020). A las puertas de un nuevo orden mundial. En G. Agamben et al. (Coords.), Sopa de Wuhan. (pp. 113-118). S.l.: ASPO
Zizek, S. (2020). El coronavirus es un golpe al capitalismo a lo Kill Bill en Agamben, G. et al. (Coords.), Sopa de Wuhan (pp. 21-28). S.l.: ASPO.




