Artificial intelligence and personal learning environments: attentive to the proper use of technological resources by university students

Authors

  • Berenice Castillejos López Universidad del Mar (Campus Huatulco) https://orcid.org/0000-0002-3195-9017

    Profesora Investigadora con reconocimiento PRODEP y candidata a Investigadora Nacional por el Sistema Nacional de Investigadores (SNI) del CONACYT. Doctora en Sistemas y Ambientes Educativos. Interesada en profundizar en temas relacionados con las competencias digitales, aprendizaje permanente, entornos personales de aprendizaje y el uso de las TIC.
    Correos electrónicos:
    berenicecas@huatulco.umar.mx / berenicecasty@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202201.001

Keywords:

Artificial intelligence, Learning, Student, University, Internet

Abstract

Artificial intelligence (AI) has invaded learning spaces seeking to revolutionize education. Content creators on social networks like TikTok share hacks or academic tricks to facilitate the development of student tasks, but sometimes what they share are nothing more than tools of unethical practices that are used in the deliverables that the teacher programs. Therefore, the purpose of this essay is to reflect on the impact that artificial intelligence generates in the personal learning environments of university centenarians from academic hacks and tools to carry out unethical practices in the classroom. As a conclusion, it is obtained that the critical and creative thinking of the linguistic and logical-mathematical intelligence are affected when the student applies this type of tools. A problem of human values in the apprentice is identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, J. y Castañeda, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. En R. Roig y M. Fiorucci (eds.), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas (pp. 19-30). http://digitum.um.es

Aguaded, I. y Romero, L. M. (2015). Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo. Education in the Knowledge Society, 16(1), 44-57. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=535554757004 https://doi.org/10.14201/eks20151614457

Area, M. (2014). La alfabetización digital y la formación de la ciudadanía del siglo XXI. Revista Integra Educativa, 7(3), 21-33. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432014000300002&lng=es&tlng=es

Armstrong, T. (2012). Inteligencias múltiples en el aula. Guía práctica para educadores. Paidós.

Barroso, J., Cabero, J. y Vázquez, A. (2012). La formación desde la perspectiva de los entornos personales de aprendizaje (PLE). Apertura, 4(1), 6-19. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/209/224

Birgili, B. (2015). Creative and Critical Thinking Skills in Problem-based Learning Environments. Journal of Gifted Education and Creativity, 2(2), 71-80. https://dergipark.org.tr/en/pub/jgedc/issue/38680/449365 https://doi.org/10.18200/JGEDC.2015214253

Buzzetto, N. y Alade, A.J. (2018). An examination of gen Z learners attending a minority university. Interdisciplinary Journal of E-Learning & Learning Objects, 14, 41-53. https://doi.org/10.28945/3969

Castañeda, L. y Adell, J. (2013). La anatomía de los PLE. En L. Castañeda y J. Adell (eds.), Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red (pp. 11-27). https://www.um.es/ple/libro/

Cataldi, Z. y Dominighini, C. (2019). Desafíos en la Educación Universitaria para el 2030. Más allá de la generación Z: Pensando en la generación Alfa. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 17(25), 1-6.

Cobo, C. y Moravec, J. W. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Universidad de Barcelona.

Dymek, M. (2020). Life Hacking. Every Temporality: Project Managing Digital Lives of Task. En A. Kaun, Ch. Pentzold y Ch. Lohmeier (eds.), Making Time for Digital Lives (pp. 155-174) Beyond Chronotopia. Rowman & Littlefield.

Espiritusanto, O. (2016). Generación Z. Móviles, redes y contenido generado por el usuario. Revista de Estudios de Juventud, 111, 114-126.

Fernández, A.M. (2021). Pandemia, confinamiento y educación a distancia: una valoración universitaria en la Ciudad de México. Educación, 30(59), 90-112. https://doi.org/10.18800/educacion.202201.005

Fiori, E. M. (2005). Aprender a decir su palabra. El método de alfabetización del profesor Paulo Freire. En Pedagogía del oprimido (2a Ed.). Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. (2a Ed.). Siglo XXI Editores.

García, A y Díaz, E. (2011). ¿Es factible el Edupunk en la formación universitaria española? Herramientas 2.0. Confeccionando espacios de formación. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 187(3), 2013-2017. https://doi.org/10.3989/arbor.2011 https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3147

Gardner, H. (2015). Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. Ediciones Culturales Paidós.

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF) (2017). Marco común de competencia digital docente. http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf

Lamb, B. (2012). El pasado es prólogo. En A. Piscitelli (ed.) Edupunk aplicado. Aprender para emprender. Fundación Telefónica y Ariel. https://aotronivel.itm.edu.co/BancoConocimiento/ConsultaExterna/Edupunk%20aplicado.%20Aprender%20para%20emprender%20.pdf

Lantian, A., Bagneux, V., Delouvée, S. y Gauvrit, N. (2021). Maybe a Free Thinker but Not a Critical One: High Conspiracy Belief Is Associated with Low Critical Thinking Ability. Applied Cognitive Psychology, 35 (3), 674-684. https://doi.org/10.1002/acp.3790 https://doi.org/10.1002/acp.3790

Les, T. y Moroz, J. (2021). More Critical Thinking in Critical Thinking Concepts (?) A Constructivist Point of View. Journal for Critical Education Policy Studies, 19(1), 98-124. https://eric.ed.gov/?q=Critical+thinking&id=EJ1300446

Literat, I. (2021). «Teachers Act Like We’re Robots»: TikTok as a Window into Youth Experiences of Online Learning During COVID-19. AERA Open. https://doi.org/10.1177/2332858421995537

Magallón, R. (2016). El ADN de la Generación Z. Entre la economía colaborativa y la economía disruptiva. Revista de Estudios de Juventud, (114), 29-44. http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/28/publicaciones/documentos_2._el_adn_de_la_generacion_z.pdf

Morin, E. (1998). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa Editorial.

Nandhakumar, R. (2019). A Study on the Learning Pattern of Generation- Z (Gen-Z) & their Perception on Curriculum, Course Deliverance and Infrastructure. National Conference on Technology Enabled Teaching and Learning in Higher Education, School of Management Studies, VISTAS, Chennai, India.

Ocobock, C., Owens, C., Holdsworth, E., Gildner, T. y Lynn, Ch. (2021). #Hackademics: Hacks toward success in academia. American Journal of Human Biology. https://doi.org/10.1002/ajhb.23653

Oxford University Press (2022). Diccionario Oxford. https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/us/definition/english/lifehack?q=life+hack

Paradigma Digital (2020). Machine Learning: 50 conceptos clave para entenderlo. Ebooks Paradigma.

Paul, R. y Elder, L. (2003). La mini-guía para el pensamiento crítico. Conceptos y herramientas. Fundación para el Pensamiento Crítico.

Pelletier, K., Brown, M., Brooks, D. Ch., McCormack, M., Reeves, J., Arbino, N., Bozkurt, A., Crawford, S., Czerniewicz, L., Gibson, R., Linder, K., Mason, J. y Mondelli, V. (2021). EDUCAUSE Horizon Report, Teaching and Learning Edition (Boulder, CO: EDUCAUSE). https://library.educause.edu/resources/2021/4/2021-educause-horizon-report-teaching-and-learning-edition

Ramos, E. Heredia, H. y Romero, M.F. (2019). La Generación Z y las Redes Sociales. Una visión desde los adolescentes en España. Revista Espacios, 40(20), 1-13.

Rouhiainen, L.P. (2018). Inteligencia Artificial.101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro. Editorial Planeta.

Santana, C. (2020) (Prima Digital). Pasado, presente y futuro en la inteligencia artificial por DotCSV. https://www.youtube.com/watch?v=wRDCJkWNGXU

Santosa, M.H. (2017). Learning approaches of Indonesian EFL Gen Z students in a Flipped Learning context. Journal on English as a Foreign Language, 7(2). https://doi.org/10.23971/jefl.v7i2.689

Stillman, D. y Stillman, J. (2017). Gen Z Work. How the Next Generation Is Transforming the Workplace. Harper Business.

Terblanche, E.A.J & De Clercq, B. (2021). A critical thinking competency framework for accounting students. Accounting Education, 30(4), 325-354 https://eric.ed.gov/?q=Critical+thinking&id=EJ1306935 https://doi.org/10.1080/09639284.2021.1913614

Trapani, G. (2005, 17 de marzo). Interview: father of «life hacks» Danny O’Brien. https://lifehacker.com/interview-father-of-life-hacks-danny-obrien-36370

Wax, D.M. (2007). Year in Review: Lifehacks, lifehack.org, and Your Changing Life. https://www.lifehack.org/articles/featured/year-in-review-lifehacks-lifehackorg-and-your-changing-life.html

Weijuan, L. (2022). Studying creativity and critical thinking skills at university and students’ future income. Thinking Skills and Creativity, 43, https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100980

Published

2022-03-18

How to Cite

Castillejos López, B. (2022). Artificial intelligence and personal learning environments: attentive to the proper use of technological resources by university students. Educacion, 31(60), 9–24. https://doi.org/10.18800/educacion.202201.001

Issue

Section

Monográfico