Methodological strategies in environmental education. Case study of a natural science teacher from a public educational institution
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.202201.010Keywords:
Methodological strategies, Environmental education, Environmental approachAbstract
The research is part of the environmental approach that educational institutions must address in the face of the urgency that exists to act and make environmental commitments for local, regional and global environmental threats. The, it is up to the teacher to apply methodological strategies in environmental training. The research will provide us with information about the actions that the teacher has been taking from his area of learning and be able to identify the strategies applied to identify and analyze an environmental problem of their environment to promote environmental awareness in students.
Downloads
References
Audirac, C. (2011). Sistematización de la Práctica Docente. Trillas
Cristóbal, C. y García, H. (2013). La indagación científica para la enseñanza de las ciencias. Horizonte de la Ciencia, (3), 99-104. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2013.5.81
Díaz, F. (2006). Enseñanza Situada: vínculo entre la escuela y la vida. McGraw-Hill.
Díaz, F. y Hernández, G. (2010). Capítulo 5: Las estrategias de enseñanza en la promoción de aprendizajes significativos. En Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. McGraw Hill.
Fensham, P y Hunwick, J. (1996). Programa de Formación en Educación Ambiental para futuros profesores y asesores de ciencias de enseñanza secundaria. Grafillés.
Isaac, M. (2014). Coherencia pedagógica y práctica docente en la educación superior. Universidad Militar Nueva Granada.
Meinardi, E., Revel, A. y González, E. C. (1998). Teoría y práctica de la educación ambiental. Aiquer Grupo Editor S.A.
Ministerio de Educación (2007). Guía para de recursos educativos. Metrocolor S.A
Ministerio de Educación (2014). Manual de elaboración de Proyectos Educativo Ambientales. Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación (2015). Rutas de aprendizajes: ¿Qué y cómo aprenden nuestros estudiantes? Graphics Perú S.A.
Ministerio de Educación (2016). Enfoque Ambiental. www.minedu.edu.gob
Ministerio de Educación (2017). Manual para desarrollar capacidades emprendedoras y abordar el diseño de planes de negocio desde el aula: Área curricular de Educación para el Trabajo en Jornada Escolar Completa. http://jec.perueduca.pe/?page_id=1115
Ministerio del Ambiente (2012). Política Nacional de Educación Ambiental. https://sinia.minam.gob.pe/documentos/politica-nacional-educacion-ambiental#:~:text=La%20Pol%C3%ADtica%20Nacional%20de%20Educaci%C3%B3n,competitiva%2C%20inclusiva%20y%20con%20identidad
Ministerio del Ambiente (2021). Política Nacional del Ambiente al 2030. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/2037169/POLITICA%20NACIONAL%20DEL%20AMBIENTE%20AL%202030.pdf.pdf
Pardo, A. (1995). Cuadernos de Educación: La educación ambiental como proyecto. Horsori.
Sevillano, M. (Coord.) (1995) Capítulo 1 Estrategias de enseñanza aprendizaje. En Estrategias de enseñanza y aprendizaje con medios y tecnología (pp. 3-34). Centro de Estudios Ramos Arnes, S.A.
Tobón, S. y González, M. (2010). ¿Cómo abordar el modelo de competencias? En la Práctica Docente. MGMG.
Unesco (2012). Educación para el Desarrollo Sostenible. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y Cultura.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educacion

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



