Meanings on research methodology in doctoral programs in education. An exploration from its curricular component
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.202301.007Keywords:
Research methodology, Meanings, Academic discourse, Education doctoral programsAbstract
This article discusses the various meanings attributed to the concept of research methodology, based on an analysis of the study plans and programs of three doctoral programs in education in Mexico. These programs have well-established faculty and have produced several generations of trained students. The article outlines the methodology used to analyze the curricular discourse related to the concept of research methodology, and presents findings that highlight the different interpretations given to key elements of this concept across the three programs. The results reveal nine major attributions of meaning to the concept of research methodology, with varying degrees of similarity across the three programs. One shared conception is that research methodology is primarily a logic of knowledge generation, rather than a set of techniques. Additionally, all three programs acknowledge that research methodology is an object of knowledge and training that is constantly evolving. Overall, this article provides valuable insights into the ways in which research methodology is understood and taught in academic settings, particularly within the context of doctoral programs in education. The use of a comparative approach allows for a deeper understanding of the nuances and differences in meaning that exist across different programs.
The article is relevant to scholars and educators interested in research methodology and its role in training for educational research.
Downloads
References
Aguilera, R. (2011). Identidad y diferenciación entre Método y Metodología. Estudios Políticos, (28), 81-103.
Alberteris, O., Estrada, P., & Cañizares, V. (2019). Inserción progresiva en la comunidad discursiva de las ciencias con y desde el idioma extranjero en el contexto universitario cubano. Opuntia Brava, 11(4), 183-198. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/862/901
Bernete, F. (2013). Análisis de contenido. En A. Lucas y A. Noboa (coords.), Conocer lo social. Estrategias, técnicas de construcción y análisis de datos (pp. 221-261). Fragua. https://eprints.ucm.es/id/eprint/24160/1/Bernete%20(2013b).pdf
Bolívar, A. (2004). Análisis crítico del discurso de los académicos. Revista Signos, 37(55), 7-18. https://doi.org/10.4067/S0718-09342004005500001
Concepción, D., González, E., García, R., & Miño, J. (2019). Metodología de la investigación: origen y construcción de una tesis doctoral. Revista Científica de la UCSA, 6(1), 76-87. https://revista.ucsa-ct.edu.py/ojs/index.php/ucsa/article/view/2/2
Díaz, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de Revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119-142. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/60813/4564456547606
Gugliano, A., & Robertt, P. (2010). La enseñanza de las metodologías en las ciencias sociales en Brasil. Cinta Moebio, 38, 61-71. https://www.scielo.cl/pdf/cmoebio/n38/art04.pdf
Guzmán, M., & García, J.M. (2016). Determinantes que afectan la enseñanza de la metodología de las ciencias sociales: un estado del arte. Perfiles Educativos, 38(153), 51-64. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v38n153/0185-2698-peredu-38-153-00051.pdf
Hall, B., & López, M.I. (2011). Discurso académico: manuales universitarios y prácticas pedagógicas. Literatura y Lingüística, (23), 167-192. https://scielo.conicyt.cl/pdf/lyl/n23/art10.pdf
López, E. (2016). Crisis en la enseñanza de la metodología cualitativa. Andamios, 13(31), 109-127. http://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v13n31/1870-0063-anda-13-31-00109.pdf
Moreno, M.G.; Jiménez, J., & Ortiz, V. (2011). Culturas académicas, prácticas y procesos de formación para la investigación en doctorados en educación. Universidad de Guadalajara.
Moreno, M., Torres, J.C., & Jiménez, J. (2014). El discurso de los lectores académicos como mediación para formar investigadores en el posgrado. Universidad de Guadalajara.
Pardo, N. (2007). Niveles de organización del significado en el discurso. Discurso y Sociedad, 1(1), 85-115. http://www.dissoc.org/ediciones/v01n01/DS1(1)PardoAbril.pdf
Touriñán, J.M., & Sáez, R. (2006). La metodología de investigación y la construcción del conocimiento de la educación. Revista Galega do Ensino, 14(48), 89-130. http://webspersoais.usc.es/export9/sites/persoais/persoais/josemanuel.tourinan/descargas/MGIA_INV.pdf




