Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous language

Authors

  • María Clara Rivas Rivas Universidad Católica de Temuco https://orcid.org/0000-0001-9363-6902

    Magíster en Literatura Hispanoamericana Contemporánea, por la Universidad Austral de Chile (2014). Doctoranda en Política y Gestión en Educación Superior (UNTREF). Miembro del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social (Ciejus). Profesora de Planta Permanente, categoría adjunta de la Universidad Católica de Temuco, desde el año 2018 es Docente e investigadora y responsable de proyectos interdisciplinarios.
    Correo electrónico: maria.rivas@uct.cl 

  • Miguel Del Pino Universidad Católica del Maule https://orcid.org/0000-0003-3379-3994

    Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Cuyo, Argentina (2015). Actualmente, Profesor Adjunto e investigador de la Universidad Católica del Maule, Chile. En su trayectoria académica se ha desempeñado en gestión universitaria, en docencia de pre y posgrado y en investigación en contextos indígenas. Es miembro del Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social, Ciejus y del Centro de Investigación en Estudios Avanzados del Maule, Cieam. Actualmente es Investigador responsable del Proyecto Fondecyt Regular 1220783 financiado por la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo de Chile.
    Correo electrónico:  mdelpino@ucm.cl

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202301.008

Keywords:

Teaching, Indigenous education, Language teaching

Abstract

This research study focuses on the process of acquiring the indigenous Mapuce language for teaching purposes in order to contribute to current Mapuzugun Indigenous Language programs. Using a dialogic participatory methodology called Kishu Kimkelay Ta Che, we collaborated with teachers and members of the Mapuce community from a rural school in La Araucanía, Chile. Our findings reveal that echo-sonority plays a crucial role in preparing for the teaching of the indigenous language. This preparation involves the relationship between sound-action, onomatopoeia-toponymy, and nature-language. We argue that these results present a necessary challenge to improve indigenous language programs, which mostly operate under a Western logic, making intercultural articulation in schools challenging.

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Published

2023-05-18

How to Cite

Rivas Rivas, M. C., & Del Pino, M. (2023). Teaching of Mapuzugun in Chile: Echo-sonority as preparation for the acquisition of the indigenous language. Educacion, 32(62), 185–203. https://doi.org/10.18800/educacion.202301.008

Issue

Section

Artículos