Oral communication in higher education: an experience of standardized assessment

Authors

  • Erika Vanessa Ordinola Sandoval Universidad Tecnológica del Perú https://orcid.org/0009-0005-7163-8022

    Licenciada en Psicología Educacional por la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). Egresada de la maestría de Psicopedagogía Cognitiva y Desarrollo Psicológico de la Universidad Peruana Cayetano Heredia. Tiene un diplomado en Evaluación de los Aprendizajes en la Pontificia Universidad Católica de Chile; así como en Autoevaluación de Programas de Educación Superior en la PUCP. Actualmente, es Jefa de Evaluación de los Aprendizajes en la Universidad Tecnológica del Perú.
    Correo electrónico: eordinola@utp.edu.pe

  • Stephanie Tapia Flores Universidad Tecnológica del Perú https://orcid.org/0009-0000-8609-5810

    Licenciada en Educación Secundaria de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Cuenta con experiencia profesional en evaluación de los aprendizajes y calidad educativa en educación superior. Actualmente, labora en la Universidad Tecnológica del Perú, donde lidera el proceso de evaluación de la competencia de Comunicación Efectiva.
    Correo electrónico. stapiaf@utp.edu.pe

  • Ruth Arrese Neyra Universidad Tecnológica del Perú https://orcid.org/0009-0007-2840-011X

    Bachillera en Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). Maestranda en Integración e Innovación Educativa de las TIC, con experiencia en diseño instruccional, investigación, gestión curricular y evaluación en Educación Superior.
    Correo electrónico: ruth.arrese@pucp.edu.pe

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202302.A006

Keywords:

Standardized assessment, Oral communication, Higher education, Competencies, Rubrics

Abstract

Oral communication is an essential competence in the academic and professional fields. However, evaluating it presents a challenge due to the difficulty in establishing observable and objective descriptions. The purpose of this study is to identify the level of development of oral communication skills achieved by students. To achieve this, a standardized evaluation system was implemented with a sample of 592 undergraduate students enrolled between the sixth and twelfth cycles at a private Peruvian university. The study concludes that students performed better in terms of content development, eye contact, and pronunciation, while difficulties were observed in fulfilling the communicative purpose, using gestures, and varying the tone of voice. The study concludes with recommendations for future experiences regarding standardized evaluation of oral communication.

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Published

2023-09-29

How to Cite

Ordinola Sandoval, E. V., Tapia Flores, S., & Arrese Neyra, R. (2023). Oral communication in higher education: an experience of standardized assessment. Educacion, 32(63), 121–138. https://doi.org/10.18800/educacion.202302.A006

Issue

Section

Artículos