Student perception about the use of a collaborative virtual reality platform in learning science subjects

Authors

  • Limberg Zuñe Chero Universidad Tecnológica del Perú https://orcid.org/0000-0002-3888-9445

    Magíster en Ciencias de la Educación. Candidato a Doctor. Licenciado en Matemática, experimentado docente universitario en ciencias matemáticas y Metodología de Investigación Científica. Especialización en: Mundos Virtuales para la Educación por la PUCP. Técnicas e Instrumentos para la Investigación. Aplicación de Software SPSS. 26 para investigación cuantitativa. Aplicación de software GeoGebra en la enseñanza aprendizaje de ciencias matemáticas. Metodología de investigación cualitativa por la UPCH.
    Correo electrónico: matematicolimberg@gmail.com

  • Rolando Romero Paredes Universidad Tecnológica del Perú https://orcid.org/0000-0003-1100-1087

    Profesional en Estadística, Maestro en Ingeniería Industrial y Maestro en Administración, Docente universitario, con experiencia laboral en el área de la investigación de mercados, asesoramiento estadístico de investigaciones de tesis en el área de los negocios, industria y salud. Me considero proactivo que desea colocar a disposición todo su potencial profesional y humanístico, y con actitud para trabajar en equipo con personas de diversas áreas profesionales.

  • Edinzon Idrogo Burga Universidad Tecnológica del Perú https://orcid.org/0000-0002-0502-3899

    Magíster en Ciencias de la Educación. Licenciado en Matemática, docente con experiencia en docencia superior universitaria.

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202302.A009

Keywords:

Learning, Social interaction, Virtual reality, Second Life

Abstract

The objective of this study is to explore the perceptions of university students regarding the use of Second Life as a collaborative virtual reality platform for learning science subjects. A cross-sectional non-experimental descriptive analytical empirical research design was employed, utilizing quantitative techniques to gather data from 123 students regarding their experiences with immersion. The results reveal that students exhibited genuine engagement with the virtual environment, displaying high levels of interaction and motivation, which in turn increased their level of participation in immersive activities. These findings suggest that incorporating science content into a virtual world offers diverse didactic possibilities and encourages new forms of engagement among participants in educational processes. The study highlights the potential of virtual reality for enhancing higher education practices.

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Published

2023-09-29

How to Cite

Zuñe Chero, L., Romero Paredes, R., & Idrogo Burga, E. (2023). Student perception about the use of a collaborative virtual reality platform in learning science subjects. Educacion, 32(63), 179–203. https://doi.org/10.18800/educacion.202302.A009

Issue

Section

Artículos