COMPETENCY-BASED APPROACH IN TECHNICAL EDUCATION: CASE STUDY ON ITSC AND INFOTEP IN THE DOMINICAN REPUBLIC
Keywords:
vocational education, competency-based approach, workforce training, technical education, Dominican RepublicAbstract
The present study aims to measure the relevance of the competency-based approach in teaching practices in technical and professional education in the Dominican Republic. It focuses on the country's technical and professional education institutions: the Instituto Técnico Superior Comunitario (ITSC) and the Instituto de Formación Técnico Profesional (INFOTEP). The study participants were students and teachers from both institutions. The results show that the ITSC and INFOTEP are highly rated within the range of indicators measured within the category of pedagogical aspects.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Álvarez, Y. (2017, octubre 7). Estudiantes técnicos con mayor facilidad para obtener empleos. Periódico elDinero. https://tinyurl.com/2c8rytp4
Amayuela Mora, G., Álvarez Aguilar, N., & Colunga Santos, S. (2005). Docencia universitaria y comunicación educativa. Contexto educativo: Revista Digital de Investigación y nuevas Tecnologías, 36, 8. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832311001
Gil-Quintana, J. & Prieto Jurado, E. (2020). La realidad de la gamificación en educación primaria. Estudio multicaso de centros educativos españoles. Perfiles educativos, 42 (168), 107-123. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59173.
Guzmán Marín, F. (2017). Problemática general de la educación por competencias. Revista Iberoamericana de Educación, 74, 107-120. https://doi.org/10.35362/rie740610
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. del P. (2010). Metodología de la investigación. https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf
Islas Torres, C., Torres, C. I., & Alcántar, M. del R. C. (2012). Uso de las redes sociales como estrategias de aprendizaje. ¿Transformación educativa? Apertura, 3(2), 6-15.
Kukulska-Hulme, A., Bossu, C., Charitonos, K., Coughlan, T., Deacon, A., Deane, N., Ferguson, R., Herodotou, C., Huang, C.-W., Mayisela, T., Rets, I., Sargent, J., Scanlon, E., Small, J., Walji, S., Weller, M., & Whitelock, D. (2023). Innovating Pedagogy 2023 | Innovating Pedagogy. https://www.open.ac.uk/blogs/innovating/?p=784
Muñoz Prieto, M. del M., Fragueiro Barreiro, M. S., & Ayuso Manso, M. J. (2013). La importancia de las redes sociales en el ámbito educativo. Educrea, 16, 91-104. https://ea.ceuandalucia.es/index.php/EA/article/view/159
Rey, A., & Sanchez-Parga, J. (2011). Crítica de la educación por competencias. Universitas, 233. https://doi.org/10.17163/uni.n15.2011.09
Rodríguez Cabral, J. M. (2022). Estrategias de evaluación por competencias utilizadas por los docentes en entornos virtuales de aprendizaje en la universidad abierta para adultos [Ph.D. Thesis, Universitat de les Illes Balears]. En TDX (Tesis Doctorals en Xarxa). https://tinyurl.com/28g3s9wa
Salas de la Rosa, N. L., & Garza Ruíz, M. (2017). Transferencia de conocimiento: Un mecanismo de competitividad para las PYMES en el Estado de Nuevo León. Inquietud Empresarial, 16(1), 147-165. https://doi.org/10.19053/01211048.7629
Vieira Ribeiro, V. C. (2022). La educomunicación y su aplicación en el contexto audiovisual y digital. Alcance, 11(28), 53-70.
Amayuela Mora, G., Álvarez Aguilar, N., & Colunga Santos, S. (2005). Docencia universitaria y comunicación educativa. Contexto educativo: Revista Digital de Investigación y nuevas Tecnologías, 36, 8. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832311001
Gil-Quintana, J. & Prieto Jurado, E. (2020). La realidad de la gamificación en educación primaria. Estudio multicaso de centros educativos españoles. Perfiles educativos, 42 (168), 107-123. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59173.
Guzmán Marín, F. (2017). Problemática general de la educación por competencias. Revista Iberoamericana de Educación, 74, 107-120. https://doi.org/10.35362/rie740610
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. del P. (2010). Metodología de la investigación. https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf
Islas Torres, C., Torres, C. I., & Alcántar, M. del R. C. (2012). Uso de las redes sociales como estrategias de aprendizaje. ¿Transformación educativa? Apertura, 3(2), 6-15.
Kukulska-Hulme, A., Bossu, C., Charitonos, K., Coughlan, T., Deacon, A., Deane, N., Ferguson, R., Herodotou, C., Huang, C.-W., Mayisela, T., Rets, I., Sargent, J., Scanlon, E., Small, J., Walji, S., Weller, M., & Whitelock, D. (2023). Innovating Pedagogy 2023 | Innovating Pedagogy. https://www.open.ac.uk/blogs/innovating/?p=784
Muñoz Prieto, M. del M., Fragueiro Barreiro, M. S., & Ayuso Manso, M. J. (2013). La importancia de las redes sociales en el ámbito educativo. Educrea, 16, 91-104. https://ea.ceuandalucia.es/index.php/EA/article/view/159
Rey, A., & Sanchez-Parga, J. (2011). Crítica de la educación por competencias. Universitas, 233. https://doi.org/10.17163/uni.n15.2011.09
Rodríguez Cabral, J. M. (2022). Estrategias de evaluación por competencias utilizadas por los docentes en entornos virtuales de aprendizaje en la universidad abierta para adultos [Ph.D. Thesis, Universitat de les Illes Balears]. En TDX (Tesis Doctorals en Xarxa). https://tinyurl.com/28g3s9wa
Salas de la Rosa, N. L., & Garza Ruíz, M. (2017). Transferencia de conocimiento: Un mecanismo de competitividad para las PYMES en el Estado de Nuevo León. Inquietud Empresarial, 16(1), 147-165. https://doi.org/10.19053/01211048.7629
Vieira Ribeiro, V. C. (2022). La educomunicación y su aplicación en el contexto audiovisual y digital. Alcance, 11(28), 53-70.
Published
2025-01-30
How to Cite
Martínez Nova, J. A. (2025). COMPETENCY-BASED APPROACH IN TECHNICAL EDUCATION: CASE STUDY ON ITSC AND INFOTEP IN THE DOMINICAN REPUBLIC. Educacion, 33(65). Retrieved from https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/28274
Issue
Section
Artículos
License
Copyright (c) 2024 Educacion

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



