Teachers Facing Artificial Intelligence in a Public University in Northern Peru

Authors

  • Eduer Blandimiro Bernilla Rodriguez Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo https://orcid.org/0000-0003-3834-2789

    Sociólogo de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, magíster y candidato a doctor en Derecho por la Universidad de Piura y la Universidad Nacional de Piura, respectivamente. Ha ejercido la docencia en varias universidades y ha participado como ponente en certámenes nacionales e internacionales, como en la UNAM en 2022. Autor de libros como Repensar las incertidumbres, ha colaborado en publicaciones en el diario La Industria y para el Colegio de Sociólogos. Además, dirige el espacio virtual Etnia Penachíes.
    Correo electrónico: ebernillar@unprg.edu.pe

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M001

Keywords:

Artificial intelligence, Education, Perceptions, Professors

Abstract

Artificial Intelligence (AI) is creating both opportunities and challenges in higher education. This article explores perceptions, concerns, barriers, and facilitators for integrating AI into academic activities. It focuses on a public university in Northern Peru, examining faculty opinions through interviews and focus groups. The findings show that faculty find generating texts and organizing activities with AI advantageous; however, some have concerns about its use, doubting its accuracy and truthfulness. They agree on discussing these changes and integrating them into the curriculum, seeking to overcome barriers through training to improve the perception and use of AI. Despite the potential and strong support of AI in the university, it is necessary to implement institutional measures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, C. (2024). Inteligencia artificial: ¿aliada o adversaria de la creación gráfica? Artificial intelligence: ally or adversary of graphic creation? LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1). https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1579

Calvo, L., & Ufarte, M. (2020). Percepción de docentes universitarios, estudiantes, responsables de innovación y periodistas sobre el uso de inteligencia artificial en periodismo. Profesional de la información, 29(1). https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.09

García, J., Alor, L., & Cisneros, J. (2023). Percepción de los tutores virtuales sobre el impacto de la inteligencia artificial en la educación universitaria. Company Games & Business Simulation Academic Journal, 3(1), 49-58. http://uajournals.com/ojs/index.php/businesssimulationjournal/article/view/1439/615

García, F., Llorens, F., & Vidal, J. (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 9-39. https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/37716

Gómez-Diago, G. (2022). Perspectivas para abordar la inteligencia artificial en la enseñanza de periodismo. Una revisión de experiencias investigadoras y docentes. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 29-46. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1542

Moreira, M., Guarro, A., Marrero, J., & Sosa, J. (2022). La transformación digital de la docencia universitaria. Profesorado, 26(2). https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/25560/23872

Norman, E. (2023). La inteligencia artificial en la educación: Una herramienta valiosa para los tutores virtuales universitarios y profesores universitarios. Panorama, 17(32), 1-11. https://doi.org/10.15765/pnrm.v17i32.3681

Reinoso, F. (2022). Percepción: Un viaje a través de los sentidos. Intermedio Editores.

Tinoco-Plasencia, C.J. (2023). Empleo de la inteligencia artificial en la educación universitaria: Una revisión sistemática. Paideia XXI, 13(2), 359–375.http://45.231.72.143/index.php/Paideia/article/view/6002

Urretavizcaya, M., & Onaindía, E. (2002). Docencia universitaria de inteligencia artificial. Revista Iberoamericana de Inteligencia Artificial, 6(17), 23-32. https://www.redalyc.org/pdf/925/92501702.pdf

Vega, J., Borja, E., & Ramírez, P. (2023). ChatGPT e inteligencia artificial: ¿obstáculo o ventaja para la educación médica superior? Educación Médica Superior, 37(2), 1-5. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412023000200013&lng=es&nrm=iso

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17-34. https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84

Vidal, M., Madruga, A., & Valdés, D. (2019). Inteligencia artificial en la docencia médica. Educación Médica Superior, 33(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412019000300014&script=sci_arttext

Yzquierdo, R., & Morales, A. (2023). Retos menos evidentes en la integración de la inteligencia artificial en el entorno universitario. UCE Ciencia, 11(2), 1-8. http://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/328

Published

2024-03-31

How to Cite

Bernilla Rodriguez, E. B. (2024). Teachers Facing Artificial Intelligence in a Public University in Northern Peru. Educacion, 33(64), 8–28. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M001

Issue

Section

Monográfico