Construction of Professional Learning Communities: Perception of School Leaders from Chile and Peru

Authors

  • Rosa María Tafur Puente Pontificia Universidad Católica del Perú https://orcid.org/0000-0002-7481-8804

    Doctora en Educación por la UNED-España; Magíster en Gerencia Social por la PUCP; con Maestría en Educación-Mención Docencia en Nivel Superior por la UNMSM. Directora de la Maestría en Educación de la PUCP, coordinadora de la Red de Posgrados en Educación en Latinoamérica (REDPEEL). Miembro del Grupo de Investigación en Gestión Educativa y Desarrollo Profesional Docente (GEDEP)
    Correo electrónico: rtafur@pucp.edu.pe

  • Omar Andrés Aravena Kenigs Universidad Católica de Temuco https://orcid.org/0000-0002-0896-6657

    Doctor en Innovación en Formación del Profesorado por la Universidad de Extremadura, España; magíster en Gestión Escolar por la Universidad Católica de Temuco, director del Departamento de Educación e Innovación de la Facultad de Educación de la UC Temuco; investigador Fondecyt proyecto N° 11240854.
    Correo electrónico: oaravena@uct.cl

  • Olinda Vílchez Gonzáles Pontificia Universidad Católica del Perú https://orcid.org/0000-0001-6609-479X

    Doctora en Ciencias de la Educación por la Pontificia Universidad Católica del Perú; magíster en Ciencias del Lenguaje, Ingeniería de la Formación por la Universidad de Besançon en Francia. Miembro del Grupo de Investigación en Gestión Educativa y Desarrollo Profesional Docente (GEDEP). Docente universitaria, especialista en liderazgo pedagógico, mentoría a directivos, Comunidades de Aprendizaje Profesional y desarrollo profesional docente.
    Correo electrónico: olinda.vilchez@pucp. edu.pe

  • María Elena Mellado Hernández Universidad Católica de Temuco https://orcid.org/0000-0003-2039-5145

    Doctora en Formación del Profesorado de la Universidad de Extremadura España; magíster en Informática Educativa de la Universidad de La Frontera, Temuco. Académica y directora del Programa de Magíster en Gestión Escolar de la Universidad Católica de Temuco; investigadora Fondecyt Proyecto n°1221855.
    Correo electrónico: mmellado@uct.cl

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202501.A004

Keywords:

Professional Learning Communities, Pedagogical leadership, Collaboration, Reflection, School

Abstract

The objective of this study was to analyze the perceptions of school leaders regarding the principles and practices that guide the construction and development of Professional Learning Communities (PLCs) in schools in Chile and Peru. A qualitative methodology with a descriptive scope was employed. Six school leaders were intentionally selected to participate. Data collection was conducted through focus groups, and the analysis was carried out using grounded theory. The results indicate that participants emphasize pedagogical and distributed leadership as key factors in consolidating PLCs, fostering collaboration and critical reflection on teaching practices. It is concluded that PLCs are fundamental in creating collaborative cultures that enhance educational quality, provided that a shared vision of learning is established.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-03-14

How to Cite

Tafur Puente, R. M., Aravena Kenigs, O. A., Vílchez Gonzáles, O., & Mellado Hernández, M. E. (2025). Construction of Professional Learning Communities: Perception of School Leaders from Chile and Peru. Educacion, 34(66), 75–97. https://doi.org/10.18800/educacion.202501.A004

Issue

Section

Artículos