Deaf Narratives as a Basis for the Construction of an Experiential Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.202402.A002Keywords:
Deaf identity, Deaf adult, Chilean Sign Language, Deaf cultureAbstract
The cultural-linguistic education of the deaf has been minimally incorporated into the Chilean educational system. It has only been in the past decade that deaf adults have been included in classrooms with didactic approaches centered on hearing culture. This research aims to investigate deaf narratives to develop a pedagogical proposal grounded in deaf epistemologies. A semi-structured interview was conducted with 15 deaf individuals using Chilean Sign Language. The data collected was analyzed using Atlas.ti software, employing open and axial coding. The findings indicate that a pedagogical approach for the deaf should encompass the following elements: deaf identity, Chilean Sign Language, and a safe educational environment. The conclusions suggest that these pedagogical proposals should integrate a pedagogy with a deaf experiential perspective.
Downloads
References
Arias-Cardona, A. M. & Alvarado-Salgado, S.V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. Revista CES Psicología, 8(2), 171-181.
Bautista, P. (2011). Proceso de la Investigación Cualitativa. Epistemología, Metodología y Aplicaciones / Qualitative Research Process, Epistemology, Methodology and Applications. El Manual Moderno.
Becerra Sepúlveda, C. (2020), Inclusión e interculturalidad para la cultura sorda: caminos recorridos y desafíos pendientes. IE, Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11(e792), 1-23, https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.792
Comisión Sistema Nacional de Certificación de Competencias Laborales- Chile-valora. (2018). Perfil Competencia Co-Educador(a) Sordo(a) de Lengua de señas Chilena y Cultura Sorda https://certificacion.chilevalora.cl/ChileValora-publica/perfilesEdit.html?paramRe-quest=1614&bsearch=&bsector=8&bsubsector=285&barea=286&bcentro=-1&bperfil=-1&resultados_length=10#
Cruz-Aldrete, M. (2021). El programa Aprende en casa ¿una estrategia que exclu-ye a los usuarios de lenguas minoritarias? Educación, 30(59), 46-64. https://doi.org/10.18800/educacion.202102.003
Cue, K., Pudans-Smith, K., Wolsey, J.-L., Wright, S. J. & Clark, M. D. (2019). The odyssey of deaf epistemology: A search for meaning making, American Annals of the Deaf, 164(3), 395-422. https://doi.org/10.1353/aad.2019.0017
Freire, P. (1999). La importancia de leer y el proceso de liberación. Siglo XXI.
Hauser, P., O’hearn A., Mckee, M., Steider, A., & Thew, D. (2010). Deaf Episte-mology: Deafhood and Deafness. American Annals of the Deaf, 154(5), 486-492. https://www.jstor.org/stable/26235009
Holcomb, T. K (2010). Deaf Epistemology: The Deaf Way of Knowing. American Annals of the Deaf, 154(5), 471- 478. https://doi.org/10.1353/aad.0.0116
Humphries, T. (1977). Communicating across cultures (deaf-hearing) and language learning. [Tesis de doctorado]. Union Institute and University.
Kusters, A., De Meulder, M., & O’Brien, D. (2017). Innovations in deaf studies: Critically mapping the field. In A. Kusters, M. De Meulder & D. O’Brien (Eds.), Innovations in deaf studies: The role of deaf scholars (pp. 1-91). Oxford University Press.
Ladd, P. (2003). Understanding deaf Culture. In Search of Deafhood. Multilingual Mat-ters.
Ladd, P. (2022). The Unrecognized Curriculum: Seeing Through New Eyes: Deaf Cultures and Deaf Pedagogies. Dawn Sign Press.
Lara, J., & Schmidt, R. (2018). Método vivencial de lectoescritura para adultos, Revista Internacional de Aprendizaje, 5(1), 81-95.
https://doi.org/10.18848/2575-5544/CGP/v05i01/81-95
Ley 20.422, Establece normas sobre igualdad de oportunidades e inclusión social de personas con discapacidad. Diario oficial República de Chile, 10 de febrero de 2010. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1010903
Ley 21.303. Modifica la ley n.o 20.422, que establece normas sobre igualdad de oportunidades e inclusión social de personas con discapacidad, para promover el uso de la lengua de señas. Diario oficial de la República de Chile, 21 de enero de 2021. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1154963
Mitchell, W. J. T (2009). Teoría de la imagen. Akal.
Moores, D. F., & Paul, P. V. (2012). Retrospectus and Prospectus. In D. F. Moores & P. V. Paul (Eds.), Deaf Epistemologies: Multiple Perspectives on the Acquisition of Knowledge (pp. 255-258). Gallaudet University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv2rh281r.17
Muñoz, K. (2019). Valoración de la sordera como base para la generación de conocimiento pedagógico [Tesis de doctorado inédita]. Universidad de la Frontera.
Muñoz, K. (2020). Comunidad sorda. Desarrollo desde una nueva construcción social. Polyphōnia. Revista de Educación Inclusiva, 4(2), 218-234.
Muñoz, K., & Sánchez, A. (2017). Hacia la comprensión del fenómeno de la Sordedad: Habitus como propuesta epistemológica. Atenea, 516, 247-258. https://doi.org/10.4067/S0718-04622017000200247
Muñoz Vilugrón, K. A., Rodríguez Ponce, S. L., & Bachmann Vera, D. A. (2023). Las epistemologías sordas pensadas desde las experiencias con la otredad. Areté, 23(2), 1-7. https://arete.ibero.edu.co/article/view/art.23201
Peluso, L. (2010). Sordos y Oyentes en un liceo común. Investigación e intervención en un contexto intercultural. Psicolibros/ UdelaR.
Romano, V. (27 al 30 de noviembre de 2013). Identidad narrativa en la población sorda. Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XX Jornadas de Investigación. Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR”, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org/000-054/104
Skliar, C. (2017). Pedagogías de las diferencias. Noveduc.




