Exploring the pedagogical basis of gamification as a methodological approach in higher education

Authors

  • Ana María Villamar Gavilanes Instituto Universitario Argos https://orcid.org/0000-0001-7890-1587

    Doctorando en Educación Superior, magíster en Educación Superior, máster en Análisis Económico, especialista en la Enseñanza Universitaria de las Ciencias Económicas, economista con mención en Gestión Empresarial, especialización en teoría y política económica.
    Correo electrónico: anvillarmar@tecnologicoargos.edu.ec

  • Ricardo Sánchez Casanova Universidad de La Habana https://orcid.org/0000-0001-5354-6873

    Doctor en Ciencias Pedagógicas, magíster en Enseñanza de la Matemática, licenciado en Matemática. Actualmente se desenvuelve como docente del Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior en la Universidad de La Habana, Cuba.
    Correo electrónico: ricardo.sanchez.uh@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202402.E001

Keywords:

Gamification, Learning theories, Motivational theories, Higher education

Abstract

Gamification involves the application of game mechanics, dynamics, and components in non-game contexts. Its use in higher education has been increasingly prevalent. Despite the growing scientific literature on gamification, there is limited analysis of its pedagogical foundations. This article explores the conceptual definitions of gamification, along with the learning theories and motivations that underpin its use as a methodological approach in higher education. To achieve this, four research questions were formulated. The first examines the emerging conceptual frameworks of gamification, the second assesses its applications in educational settings, the third reviews the educational theories that support it, and the final question analyzes the benefits of gamification on learning outcomes. The findings indicate that gamification draws upon constructivism, connectivism, as well as the theories of self-determination and flow. Furthermore, its impact on motivation and learning is positively affirmed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alejaldre Biel, L., & García Jiménez, A. M. (2015). Gamificar: el uso de los elementos del juego en la enseñanza de español. III Jornadas de Formación de Profesores de ELE, 73-83.

Arruzza, E., & Chau, M. (2021). A scoping review of randomised controlled trials to assess the value of gamification in the higher education of health science students. Journal of Medical Imaging and Radiation Sciences, 52(1), 137-146. https://doi.org/10.1016/j.jmir.2020.10.003

Barata, G., Gama, S., Jorge, J., & Goncalves, D. (2013). Engaging Engineering Students with Gamification. 2013 5th International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Applications (VS-GAMES), 1-8.

https://doi.org/10.1109/VS-GAMES.2013.6624228

Barreal Pernas, J., & Segura Maroto, M. (2022). La gamificación como herramienta motivacional para la mejora del rendimiento de los estudiantes de ciencias sociales en las asignaturas cuantitativas. En L. Velasco Martínez & J. Prada Rodríguez (Coords.), Estrategias de ludificación aplicadas a la enseñanza de la historia (pp. 45-60). Graó.

Barruso Castillo, B., & Mingorance Arnáiz, A. C. (2020). Una reforma integral de la metodología docente para formar en la práctica fiscal a alumnos de ADE. E-Pública. Revista Electrónica sobre la Enseñanza de la Economía Pública, 28, 1-28.

Bartolomé, Antonio. (2011). Conectivismo: aprender en línea y en línea. En Marcelo Brito Carneiro Leão (Ed.), Tecnologías en Educación (pp. 71-86). UFRPE.

Bíró, G. I. (2014). Didactics 2.0: A Pedagogical Analysis of Gamification Theory from a Comparative Perspective with a Special View to the Components of Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 148-151. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.027

Borrás Gené, O. (2015). Fundamentos de la gamificación. Universidad Politécnica de Madrid.

Botella Nicolás, A. M., & Ramos Ramos, P. (2019). La teoría de la autodeterminación: un marco motivacional para el aprendizaje basado en proyectos. Contextos Educativos. Revista de Educación, 24, 253-269. https://doi.org/10.18172/con.3576

Bouza Fernández, M. S. (2020). Experiencia sobre el uso del Kahoot como herramienta dinamizadora y de mejora en la asignatura de Gestión Empresarial en Ingeniería. En Contextos universitarios transformadores: Boas prácticas no marco dos GID. IV Xornadas de Innovación Docente (pp. 33-42). Universidade da Coruña. Servizo de Publicacións. https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497756.033

Burke, B. (2012). Gamification 2020: What is the Future of Gamification?. Gartner. https://www.gartner.com/doc/2226015/Gamification--future-Gamification

Cázares Yeverino, J. A., Hinojosa Rivera, M., & Rodriguez-Morales, G. (2016). Efectividad de las metodologías de aula invertida y gamificación en cursos de ingeniería. Revista Electrónica ANFEI Digital (5). https://www.anfei.mx/revista/index.php/revista/article/view/313

Cebrián Martínez, A., Palomares Ruiz, A., & García Perales, R. (2019). Gamificación del aprendizaje y sus efectos en el rendimiento académico de alumnos universitarios. (Estudio de caso intrasujetos). En E. M. Fernández-Díaz, C. Rodríguez-Hoyos, & A. Calvo Salvador (Eds.), Activismo y Tecnología: hacia una universidad comprometida con la educación crítica y emancipadora (XXVII ed.). Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa.

ConCiencia. (2023). Entrevista a Isaac Pérez: Gamificación en las aulas (juego de tronos, la casa de papel). CanalSur. https://www.youtube.com/watch?v=8Eh0DmoJLPY

Defas Ayala, R. V., Fanny Patricia Gavilanes Cahuasqui, Molina Herrera, S. M., Sánchez Buenaño, C. C., & Carabajo Quiñonez, M. de J. (2023). Evaluación formativa por medio de gamificación en el aprendizaje de las ciencias sociales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 1353-1369. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5407

Delgado Rodríguez, M. J., Martínez López, R., & Rodado Ruiz, M. del C. (2019). Diseños de entornos de aprendizaje activo basados en la gamificación: el juego Fiscal Re-Game. E-Pública. Revista Electrónica sobre la Enseñanza de la Economía Pública, 24, 19-36.

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness. Proceedings of the 15th International Academic Mind-Trek Conference: Envisioning Future Media Environments, 9-15. https://doi.org/10.1145/2181037.2181040

Díaz Espitia, G. P., González Santos, D., & Torres, G. L. (2021). Aprendizaje disruptivo del impuesto de renta a través de la gamificación “impuestos y la economía de la mano”. Revista Colombiana de Contabilidad - ASFACOP, 9(17), 93-106. https://doi.org/10.56241/asf.v9n17.199

Díaz-Sainz, G., Pérez, G., Gómez-Coma, L., Ortiz-Martínez, V. M., Domínguez-Ramos, A., Ibañez, R., & Rivero, M. J. (2021). Mobile learning in chemical engineering: An outlook based on case studies. Education for Chemical Engineers, 35, 132-145. https://doi.org/10.1016/j.ece.2021.01.013

Dichev, C., & Dicheva, D. (2017). Gamifying education: what is known, what is believed and what remains uncertain: a critical review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1), 9. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0042-5

Domínguez, A., Saenz-de-Navarrete, J., de-Marcos, L., Fernández-Sanz, L., Pagés, C., & Martínez-Herráiz, J.-J. (2013). Gamifying learning experiences: Practical implications and outcomes. Computers & Education, 63, 380-392. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.020

García-Casaus, F., Cara-Muñoz, J. F., Martínez-Sánchez, J. A., & Cara-Muñoz, M. M. (2020). La gamificación en el proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación teórica. Logía: Educación Física y Deporte, 1(1), 16-24.

García Iruela, M., & Hijón Neira, R. (2017). Análisis para la gamificación de un curso de Formación Profesional. Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 26, 46-60.

García Vásquez, D., & Ladino, F. M. (2022). La ludificación de Kapp en la producción escrita en inglés. Horizontes Pedagógicos, 24(1), 21-32. https://doi.org/10.33881/0123-8264.hop.24103

Gaviria, D. (2021). Pedagogía de la Gamificación. Universidad Católica de Pereira.

Kapp, K. M. (2012a). The Gamification of Learning and Instruction. John Wiley & Sons, Inc.

Kapp, K. M. (2012b). Games, Gamification, and the Quest for Learner Engagement. TD Magazine. https://www.td.org/magazines/td-magazine/games-gamification-and-the-quest-for-learner-engagement

Kapp, K. M., Blair, L., & Mesch, R. (2014). The Gamification of Learning and Instructions Fieldbook. Ideas into Practice. Wiley.

Kulkarni, P., Gokhale, P., Satish, Y. M., & Tigadi, B. (2022). An empirical study on the impact of learning theory on gamification-based training programs. Organization Management Journal, 19(5), 170-188. https://doi.org/10.1108/OMJ-04-2021-1232

Lee, J., & Hammer, J. (2011). Gamification in Education: What, How, Why Bother? Academic Exchange Quarterly, 15, 1-5.

Li, C., Dong, Z., Untch, R. H., & Chasteen, M. (2013). Engaging Computer Science Students through Gamification in an Online Social Network Based Collaborative Learning Environment. International Journal of Information and Education Technology, 72-77. https://doi.org/10.7763/IJIET.2013.V3.237

Llorens-Largo, F., Gallego-Durán, F. J., Villagrá-Arnedo, C. J., Compañ-Rosique, P., Satorre-Cuerda, R., & Molina-Carmona, R. (2016). Gamificación del Proceso de Aprendizaje: Lecciones Aprendidas. VAEP-RITA, 4(1), 25-32.

Lozada Ávila, C., & Betancur Gómez, S. (2017). La gamificación en la educación superior: una revisión sistemática. Revista Ingenierías Universidad de Medellín, 16(31), 97-124. https://doi.org/10.22395/rium.v16n31a5

Malmierca, M., & Infante, J. (2023). El aprendizaje aplicado del diseño e implementación de la política económica. E-Pública. Revista Electrónica sobre la Enseñanza de la Economía Pública, 32, 1-22.

Metwally, A. H. S., Nacke, L. E., Chang, M., Wang, Y., & Yousef, A. M. F. (2021). Revealing the hotspots of educational gamification: An umbrella review. International Journal of Educational Research, 109, 101832. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2021.101832

Morales, J. B., Sánchez, H., & Rico, M. (2021). Aprendizaje divertido de programación con gamificación. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 41, 17-33. https://doi.org/10.17013/risti.41.17-33

Moral-Sánchez, S. N., Sánchez-Compaña, M., & Romero-Albaladejo, I. (2022). Estrategias de ludificación para el desarrollo de la motivación intrínseca en geometría. En T. F. Blanco, C. Núñez-García, M. C. Cañadas y J. A. González-Calero (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXV (p. 619). Seiem.

Navarro Mateos, C., & Pérez López, I. J. (2024). Gamificación: de la curiosidad al aprendizaje a través de la emoción en el máster de profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(1), 151-166. https://doi.org/10.6018/reifop.591631

Navarro Mateos, C., Pérez López, I. J., & Marzo, P. F. (2021). La gamificación en el ámbito educativo español: revisión sistemática (Gamification in the Spanish educational field: a systematic review). Retos, 42, 507-516. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87384

Olmedo Torre, N., & Farrerons Vidal, O. (2017). Modelos Constructivistas de Aprendizaje en Programas de Formación. OmniaScience. https://doi.org/10.3926/oms.367

Ortells, M., & Bayona, D. (2019). Economía en juego. Libro de Actas IN-RED 2019: V Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. https://doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10429

Ortiz-Colón, A.-M., Jordán, J., y Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educação e Pesquisa, 44(0), e173773 https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844173773

Ortiz Granja, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophía, 1(19), 93. https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.04

Parra-González, M. E., & Segura-Robles, A. (2019). Producción científica sobre gamificación en educación: un análisis cienciométrico. Revista de Educación, 386, 113-131.

Pegalajar Palomino, M. del C. (2021). Implicaciones de la gamificación en Educación Superior: una revisión sistemática sobre la percepción del estudiante. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 169-188. https://doi.org/10.6018/rie.419481

Perdomo Vargas, I. R., & Rojas Silva, J. A. (2019). La ludificación como herramienta pedagógica: algunas reflexiones desde la psicología. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36), 161-175. https://doi.org/10.21703/rexe.20191836perdomo9

Pérez López, I. J. (2020). De las 7 Bolas de Dragón a los 7 reinos de Poniente: viajando por la ficción para transformar la realidad (Primera). CopiDeporte- Servicio de Reprografia S.L.

Pérez-López, I. J., & Navarro-Mateos, C. (2022). Gamificación: lo que es no es siempre lo que ves. Sinéctica, 59, e1414. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0059-002

Pérez López, I. J., Navarro-Mateos, C., & Mora-González, J. (2023). El impacto de un doble breakout digital en un proyecto de gamificación (Impact of a double digital breakout in the context of a gamification project). Retos, 50, 761-768. https://doi.org/10.47197/retos.v50.99960

Poma-Japón, D. X., García-Herrera, D. G., & Álvarez-Lozano, M. I. (2022). Gamificación como estrategia de evaluación formativa en estudiantes de la carrera de software. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(2), 249. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1915

Qiao, S., Chu, S. K. W., Shen, X., & Yeung, S. S. (2022). The impact of an online gamified approach embedded with self‐regulated learning support on students’ reading performance and intrinsic motivation: A randomized controlled trial. Journal of Computer Assisted Learning, 38(5), 1379-1393. https://doi.org/10.1111/jcal.12684

Ramos Huenteo, V., & Muñoz, R. (2019). Gamificación como estrategia de aprendizaje en educación superior [Tesis de maestría, Universidad de Otavalo]. Repositorio institucional de la Universidad de Otavalo https://repositorio.uotavalo.edu.ec/bitstream/52000/753/1/PP-EDU2-2022-050.pdf

Real-Pérez, M., Sánchez-Oliva, D., & Moledo, C. P. (2021). Proyecto África “La Leyenda de Faro”: Efectos de una metodología basada en la gamificación sobre la motivación situacional respecto al contenido de expresión corpo-ral en Educación Secundaria (África Project “La Leyenda de Faro”: Effects of a methodology). Retos, 42, 567-574. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86124

Rodríguez, F., & Campión, R. (2015). Gamificación: Cómo motivar a tu alumnado y mejorar el clima en el aula. Grupo Océano.

Salamanca Magaña, E., Manrique Arribas, J. C., Manso Lorenzo, V., Ramos Be-nito, M. Á., & Fraile García, J. (2020). La gamificación como herramienta motivacional para fomentar una actividad física saludable: ejemplificación de una propuesta en educación física. Revista Digital de Educación Física, 11(64), 30-45.

Seaborn, K., & Fels, D. I. (2015). Gamification in theory and action: A survey. International Journal of Human-Computer Studies, 74, 14-31. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2014.09.006

Shamsuddin, S. N. W., Selman, M. F., Ismail, I., Amin, M. M., & Rawi, N. A. (2018). A Conceptual Framework for Gamified Learning Management System for LINUS Students. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science, 12(3), 1380. https://doi.org/10.11591/ijeecs.v12.i3.pp1380-1385

Siemens, G. (2005). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Instructional Technology & Distance Learning, 2(1), 1-10.

Stover, J. B., Bruno, F. E., Uriel, F. E., & Fernández Liporace, M. (2017). Teoría de la Autodeterminación: una revisión teórica. Perspectivas en Psicología, 14(2), 105-115.

Terán Bustamante, A., & Mendieta Jiménez, B. (2019). Modelo de transferencia de conocimiento a través de la gamificación: Un gcMooc. Actualidades Investigativas en Educación, 19(2), 1-21. https://doi.org/10.15517/aie.v19i2.36997

Vélez-Osorio, I. M. (2016). La gamificación en el aprendizaje de los estudiantes universitarios. Rastros Rostros, 18(33). https://doi.org/10.16925/ra.v18i33.1683

Vides, J. C., & Álvarez-Díaz, K. (2023). Una experiencia de aprendizaje basada en el juego para la educación superior: El Escape room para la Economía pública. E-Pública. Revista Electrónica sobre la Enseñanza de la Economía Pública, 32, 40-58.

Vivas Urías, M. D. (2017). Gamificación aplicada a la docencia online de Cimientos en Estructuras de Edificación [Programa de doctorado en técnicas avanzadas en la construcción]. Universidad Europea.

Werbach, K., & Hunter, D. (2012). For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize your Business [Para ganar: cómo el pensamiento creativo puede revolucionar su negocio]. Wharton School Press.

Zabalza Beraza, M. A. (2011). Metodología docente. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 75. https://doi.org/10.4995/redu.2011.6150

Zichermann, G., & Cunningham, C. (2011). Gamification by Desing (M. Treseler, Ed.; 1a ed.). O’Reilly.

Published

2024-09-26

How to Cite

Villamar Gavilanes, A. M., & Sánchez Casanova, R. (2024). Exploring the pedagogical basis of gamification as a methodological approach in higher education. Educacion, 33(65), 166–188. https://doi.org/10.18800/educacion.202402.E001

Issue

Section

Ensayos