The CETPRO (National Center for Technical Education): An Effective Alternative to Strengthen Human Capital’s Productivity and an Option for Mobility of Vulnerable Groups Towards Higher Education in Peru
DOI:
https://doi.org/10.18800/educacion.202402.E002Keywords:
Technical education, Mobility, National Center for Technical Education, Competitiveness, ProductivityAbstract
The Peruvian state has developed national policies that largely address the population seeking access to Technical Productive Education (TPE). However, these efforts prove insufficient in addressing the complex public issue of accessing elementary-level technical education. A significant portion of the population aiming to enter the National Center for Technical Education (CETPRO) as a prominent alternative does not necessarily find optimal conditions, leading to the perception of CETPRO as an unattractive option. Moreover, considering CETPRO as an integrated modality, the transition from elementary to higher education is not viewed as a viable opportunity to cultivate a competitive workforce in the labor market.
Downloads
References
Decreto Supremo 345-2018-EF. Política Nacional de Competitividad y Productividad (31 de diciembre de 2018). https://www.gob.pe/institucion/mef/normas-legales/235968-345-2018-ef
Decreto Supremo 012-2020-MINEDU. Política Nacional de Educación Superior y Técnico-Productiva (31 de agosto de 2020). https://www.gob.pe/institucion/minedu/informes-publicaciones/1129291-politica-nacional-de-educacion-superior-y-tecnico-productiva
Decreto Legislativo 1375. Modificatoria de la Ley 28044 Ley General de Educación (13 de agosto de 2018). http://www.minedu.gob.pe/superiortecnologica/pdf/dl-n-1375-sobre-tecnico-productiva.pdf
Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2019). Encuesta Nacional de Hogares (ENAHO). http://iinei.inei.gob.pe/microdatos/
IEP y OXFAM. (1 de noviembre, 2022). Encuesta Nacional de percepción de desigualdades. [Presentación de diapositivas]. Noticias IEP. https://iep.org.pe/wp-content/uploads/2022/07/I-Encuesta-nacional-de-percepcion-de-desigualdades-ENADES-2022-v2.pdf
Melgarejo, X. (2018). Gracias, Finlandia. Qué podemos aprender del sistema educativo de más éxito. (11ª ed.). Plataforma Editorial.
Page, L., y Pande, R. (2018). Ending global poverty: Why money isn’t enough. Journal of Economic Perspectives, 32(4), 173-200. https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/jep.32.4.173
Peréz, L. (Ed.). (2019). La economía del cuidado mujeres y desarrollo: perspectivas desde el mundo y América Latina. Universidad del Pacífico.
Resolución Viceministerial 116-2022-Minedu. Disposiciones para la implementación de la estrategia nacional Mi Oportunidad Técnica (13 de septiembre de 2022). https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/3467586-116-2022-minedu




