Reflections on the use of arbitrary procedures and the specialized mathematical content knowledge of elementary school teachers

Authors

  • Kelly Jennifer Dávila Vargas Innova Teaching School https://orcid.org/0009-0006-1663-9361

    Licenciada en Educación Primaria y magíster en Educación por la PUCP. Magíster en Estudios Curriculares por la Universidad de Columbia Británica, Canadá. Ha sido Líder de Matemática de la Oficina de Evaluación Docente del Ministerio de Educación del Perú, especialista en enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en diferentes organizaciones. Además, trabaja como docente adjunta en el Departamento de Educación Matemática en la Universidad de la Columbia Británica en Canadá, y como docente de educación privada en una escuela privada en Vancouver, Canadá. Además, es docente en Innova Teaching Schools, Lima.
    Correo electrónico: fkdavila@its.edu.pe

  • Sthefani Elena Garay Ramírez Universidad Nacional Mayor San Marcos https://orcid.org/0000-0002-0750-4346

    Magíster en Educación Universitaria, docente y especialista en didáctica de la matemática.
    Participación como consultora en proyectos educativos sobre evaluación, educación a distancia y formación docente. Estudios de matemáticas activas en Chile y España. Actualmente, es catedrática de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional Mayor San Marcos - Perú y especialista de innovación y desarrollo docente en la red de Colegios Peruanos.
    Correo electrónico: sgarayr@unmsm.edu.

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202402.E003

Keywords:

Primary teacher education, Mathematics Education, Primary Education, Knowledge of Topics

Abstract

This essay suggests that when an elementary school teacher has an instrumental understanding of the mathematical content, they rely on arbitrary procedures or “shortcuts” to teach. In other words, they resort to mechanical steps to solve problems or operations, often oversimplifying the underlying concepts. Based on the Mathematical Knowledge for Teaching framework proposed by Ball et al. (2008) and the Knowledge of Topics (KoT) proposed by Carrillo-Yañez et  al. (2018), this essay delves into the domains of knowledge involved in teaching mathematics, emphasizing the specialized content knowledge domain. This domain goes beyond merely solving problems or executing operations accurately; it implies a profound comprehension of the underlying mathematical concepts and their interconnectedness. Through the analysis of some “shortcuts” used by elementary school teachers, the authors seek to promote reflections on the importance of specialized content knowledge in teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alpízar, M., & Alfaro, A. L. (2020). Percepción de un grupo de docentes de educación primaria acerca de la preparación recibida durante su formación universitaria en cuanto al tema de las matemáticas. Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 111-146. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v20i1.39978

Ball, D. (1988). The Subject Matter Preparation of Prospective Mathematics Teachers: Challenging the Myths. Michigan State University.

Ball, D. L., Hill, H. C., & Bass, H. (2005). Knowing mathematics for teaching: Who knows mathematics well enough to teach third grade, and how can we decide? American Educator, 29(1), 14-46. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/65072/Ball_F05.pdf

Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59, 389-407.

Blanco, L., & Ruiz, C. (1995). La formación del profesorado de ciencias y matemáticas. En L. Blanco y V. Mellado. Conocimiento Didáctico del Contenido y formación del profesorado. La formación del profesorado de ciencias y matemáticas en España y Portugal (pp. 55-66). Universidad de Extremadura.

Bowie, L., Venkat, H., & Askew, M. (2019). Pre-service primary teachers’ mathematical content knowledge: An exploratory study. African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education, 23(3), 286-297. https://doi.org/10.1080/18117295.2019.1682777

Bransford, D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (2002). How people learn: Brain, Mind, Experience, and School. National Academy Press.

Campbell, P. F., Nishio, M., Smith, T. M., Clark, L. M., Conant, D. L., Rust, A. H., DePiper, J. N., Frank, T. J., Griffin, M. J., & Choi, Y. (2014). The rela-tionship between teachers’ mathematical content and pedagogical knowledge, teachers’ perceptions, and student achievement. Journal for Re-search in Mathematics Education, 45(4), 419-459. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.45.4.0419

Carrillo-Yañez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L. C., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, Á., Ribeiro, M., & Muñoz-Catalán, M. C. (2018). The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-253. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981

Diez, E. J., Dolz, D., & Fernández, A. (2018). Hacia un nuevo modelo de formación y acceso a la función docente: propuestas de debate. Revista de la Es-cuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 43(28), 94-116.

Guevara, A. & Meregildo, J. (2022). Lineamientos generales para el desarrollo y la formación inicial docente en el marco del bicentenario. En Revilla, D. & Escalante, M. (Eds.), La Formación Docente en Educación Superior en el Marco del Bicentenario (pp. 52 - 58). Pontificia Universidad Católica del Perú, Facultad de Educación, Kipus Perú, Red de Formación Docente.

Gregg, J., & Gregg, D. U. (2007). Measurement and fair-sharing models for dividing fractions. Mathematics Teaching in the Middle School, 12(9), 490-496. https://doi.org/10.5951/MTMS.12.9.0490

Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers’ mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42(2), 371-406. https://doi.org/10.3102/00028312042002371

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2021). Docentes en el sistema educativo, según nivel y modalidad, 2011-2021. https://m.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/indices_tematicos/5.30a_Doc.Niv_IT_Dic.2022.xlsx

Li, Y. & Kaiser, G. (2011) Expertise in Mathematics Instruction. An International Perspective. Springer New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-7707-6

Liñán, M.M., Contreras, L.C. y Barrera, V.J. (2016). Conocimiento de los Temas (KoT). En J. Carrillo, L.C. Contreras y M. Montes (Eds.), Reflexionando sobre el conocimiento del profesor. Actas de las II Jornadas del Seminario de Investigación de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Huelva (pp. 12-20). CGSE.

Ma, L. (2010). Conocimiento y enseñanza de las matemáticas elementales: la comprensión de las matemáticas fundamentales que tienen los profesores en China y los EE.UU. (P. Micheli, Trans.). Academia Chilena de Ciencias. (Trabajo original publicado en 1999).

Márquez, A. (2013). Conocimiento profesional de un grupo de profesores sobre la división de fracciones. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Granada.

Maza, C. (1991). Enseñanza de la multiplicación y la división. Síntesis

Ministerio de Educación del Perú (Minedu). (2019). Diseño Curricular Básico Nacional de la Formación Inicial Docente – Programa de Estudios de Educación Primaria. http://www.minedu.gob.pe/superiorpedagogica/producto/dcbn-educacion-primaria-2019/

Ramos, P. (2019). Aritmética para maestros. Más ideas y menos cuentas. https://pedroramos.web.uah.es/Blog/Pdfs/Aritmetica-Maestros-Muestra.pdf

Rockoff, J. E., Jacob, B. A., Kane, T. J., Staiger, D. O., National Bureau of Economic Research, & NBER Working Papers. (2008). Can you recognize an effective teacher when you recruit one? National Bureau of Economic Research.

Roy, G. J., Harbour, K. E., Martin, C., & Cunningham, M. (2022). Using number talks to compare fractions. The Mathematics Teacher, 115(12), 874.

Shulman, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15, 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Skemp, R. (2006). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching in the Middle School, 12(2), 88-95. https://doi.org/10.5951/MTMS.12.2.0088

Stylianides, A. J. (2016). Proving in the elementary mathematics classroom. Oxford University Press

Stylianides, G. J., & Hino, K. (2017). Research advances in the mathematical education of pre-service elementary teachers: An international perspective. Springer.

Van de Walle, J. A, Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2019). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (10a ed.). Pearson.

Published

2024-09-26

How to Cite

Dávila Vargas, K. J., & Garay Ramírez, S. E. (2024). Reflections on the use of arbitrary procedures and the specialized mathematical content knowledge of elementary school teachers. Educacion, 33(65), 213–239. https://doi.org/10.18800/educacion.202402.E003

Issue

Section

Ensayos