Bilingual education in the Intermediate Educational System: comparative perspective between Brazil and Peru

Authors

  • Edgar Romario Aranibar Ramos Universidade de São Paulo https://orcid.org/0000-0001-5926-8544

    Licenciado en Relaciones Internacionales por la Universidade de São Paulo (Brasil). Especialista en Diseño de la Enseñanza con Tecnologías en el Nivel Superior por la Universidad de Buenos Aires (Argentina). Sus áreas de investigación están vinculadas a los estudios sobre la realidad y desarrollo en Perú y Sudamérica. Actualmente es investigador invitado en la Universidad de Alberta (Canadá) y asistente de cátedra en la Universidade de São Paulo (Brasil), ejerciendo también actividades de investigación en la Universidad Central del Este (República Dominicana) y Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa (Perú).
    Correo electrónico: romario.aranibar@usp.br

  • Miguel Angel Demetrio Olarte Pacco Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa https://orcid.org/0009-0007-0303-7545

    Bachiller en Gestión con mención en Gestión de Empresas por la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa (Perú). Diplomado en Gestión de la Tesorería, Flujo de Efectivo y Presupuesto por la Universidad del Rosario (Colombia). Sus áreas de investigación incluyen el Desarrollo empresarial, impacto ambiental, sostenibilidad y transición digital. Actualmente, es asistente de cátedra e investigador en la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa (Perú).
    Correo electrónico: molarte@ unsa.edu.pe

  • Fabio Barbosa de Lima Universidade de São Paulo https://orcid.org/0000-0001-5668-7807

    Catedrático en la Universidade de São Paulo (Brasil). Doctor en Letras (Lengua Española y Literatura Espanhola e Hispano-Americana) y maestro en Letras (Lengua Española y Literatura Espanhola e Hispano-Americana) por la Universidade de São Paulo (Brasil), licenciado en Letras por la Universidad Braz Cubas (Brasil). Sus áreas de investigación involucran lenguas extranjeras, educación comparada, políticas lingüísticas y, aprendizaje y adquisición de lenguas. Actualmente, es catedrático en la Universidade de São Paulo (Brasil).
    Correo electrónico: fblima@usp.br

DOI:

https://doi.org/10.18800/educacion.202501.E003

Keywords:

Linguistic diversity, Cultural inclusion, Indigenous communities, Educational challenges, Educational equity

Abstract

In the vast South American region, profound cultural and linguistic diversity gives rise to striking educational contrasts. This study aims to compare bilingual educational policies and practices in Brazil and Peru, exploring their normative and historical foundations, as well as the attention given to indigenous communities. The importance of analysing socio-educational dynamics in multicultural and multilingual environments is highlighted, along with the promotion of language and traditional integration in educational structures. Both challenges and possibilities are identified in the implementation of bilingual educational programmes in both nations. Ultimately, it underlines the urgent need to establish educational policies and methods that recognise and value the multiplicity of languages and traditions, aiming to foster equity and holistic development of individuals in pluricultural societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-03-18

How to Cite

Aranibar Ramos, E. R., Olarte Pacco, M. A. D., & Barbosa de Lima, F. (2025). Bilingual education in the Intermediate Educational System: comparative perspective between Brazil and Peru. Educacion, 34(66), 213–232. https://doi.org/10.18800/educacion.202501.E003

Issue

Section

Ensayos