Alias Alejandro and Sibila, family portrait of the internal conflict in Peru
Abstract
Among the political documentary cinema in Latin America, Peru documentary has been focused in its internal conflict since the last fifteen years. This subject has been on the core of different analysis and publications. However, the subjective turn has not been taking importance along these works. In this article the author discusses about the importance on the subjectivity through the analysis of the films Alias Alejandro (Cárdenas, 2005) and Sibila (Arredondo, 2012), in which ones with an autobiographical approach results in a complex final product, taking distance of the apparent “truth” representations mainly boarded by classical documentaries films.
References
Arredondo, T. (2012). Sibila. Largometraje documental. Chile-España-Perú.
Cánepa, G. (2012). Los retablos de Edilberto Jiménez. Visualidad, oralidad y escritura. En J. Golte y R. Pajuelo (Eds.), Universos de memoria. Aproximación a los retablos de Edilberto Jiménez sobre la violencia política (113-114). Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Cárdenas, A. (2005). Alias Alejandro. Largometraje documental. Alemania-Perú. Catalá, J. M. (2005). Film-ensayo y vanguardia. En C. Torreiro y J. Cerdán (Eds.), Documental y vanguardia (109-158). Madrid: Ediciones Cátedra.
Cock, A. (2006). Retórica en el documental: propuesta para análisis de los principales elementos retóricos del cine de no-ficción. Tesina doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/59089255/3-3-Tipologasymodosdocumentales
Di Tella, A. (2006). El documental y yo. En P. Firbas y P. Meira Monteiro (Eds.), Andrés Di Tella: cine documental y archivo personal. Conversación en Princeton (143-164). Buenos Aires: Siglo XXI Editora Iberoamericana.
Godoy, M. (2013). 180° grados gira mi cámara. Lo autobiográfico en el documental peruano. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento Académico de Comunicaciones.
Koza, R. (2012). Una inquietud generacional. Un diálogo con Teresa Arredondo, directora de Sibila. Recuperado de http://www.conlosojosabiertos.com/una-inquietud-generacional/
Malek, P. (2015). Enfoques, discursos y memorias. Producción documental sobre el conflicto armado interno en el Perú (2005-2015). Lima: Grupo Editorial Gato Viejo.
Portales, R. (2006). Entrevista con Alejandro Cárdenas-Amelio. Recuperado de http://www. cinencuentro.com/entrevista-alejandro-cardenas
Rufinelli, J. (2005). Documental político en América Latina: un largo y un corto camino a casa (década de 1990 y comienzos del siglo XXI). En C. Torreiro y J. Cerdán (Eds.), Documental y vanguardia (285-347). Madrid: Ediciones Cátedra.
Solanas, F. (1989). La hora de los hornos (1968). Carta a los espectadores en ocasión al reestreno en mayo de 1989. Recuperado de http://www.pinosolanas.com/la_hora_info.htm
Ulfe, M. E. (2012). “Hacer retablos” es “hacer memoria”. En J. Golte y R. Pajuelo (Eds.), Universos de memoria. Aproximación a los retablos de Edilberto Jiménez sobre la violencia política (125-128). Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Vergara, D. (2012). Sybila Arredondo: 14 años en prisión. Recuperado de http://www.paula.cl/ reportajes-y-entrevistas/entrevistas/sybila-arrendondo-14-anos-en-prision/
Weinrichter, A. (1998). Subjetividad, impostura, apropiación: en la zona donde el documental pierde su honesto nombre. Archivos de la filmoteca. Revista de estudios históricos sobre imagen, 30, 109-123. Valencia: Paidós.
Downloads
Copyright (c) 2017 Conexión
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.